Sharing is
caring???
“ Waah.... Best hadis ni. Wajib share
ni!!! Harap orang lain jugak semangat lepas baca hadis ni. InsyaAllah dapat
kumpul saham untuk akhirat nanti. Amin...”
Ha! Anda mungkin salah seorang yang
pernah melakukan perkara ini. Namun tahukah kalian bahawa niat baik kalian
boleh membuatkan kalian menempah tiket percuma ke neraka. Mana tidaknya, kita
sering berkongsi hadis-hadis di Fb atau blog tanpa usul periksa tentang hadis
tersebut. Hanya dengan menekan butang
‘share’ maka tersebarlah
segalanya sepantas kilat.
“Jangan kamu berdusta atas namaku kerana bahawasanya
barangsiapa yang berdusta atas namaku, masuklah ia ke dalam neraka” (hadis
riwayat Muslim)
Astaghfirullah. Menakutkan
bukan ancaman baginda ini. Takpe-takpe jangan risau, jom kita kenali jenis-
jenis hadis agar perkara yang sama tidak
akan berulang.
1) Hadis
sahih :
Hadis yang sanadnya bersambung,
disampaikan oleh perawi yang adil, sempurna kekuatan ingatan dari awal hingga
akhir sanad, tanpa ada sebarang percanggahan (syaz) atau kecacatan ( ‘illah ).
2) Hadis
Hassan
Hadis yang sanadnya bersambung dari
awal hingga akhir, disampaikan oleh perawi yang adil, kekuatan ingatanya kurang
sedikit daripada perawi hadis sahih, tanpa sebarang syaz dan ‘illah.
3) Hadis
Dhaif
Bermaksud hadis yang lemah. Hadis ini
tidak menepati syarat hadis sahih atau hadis Hassan. Misalnya, perawinya tidak
bagus ingatannya, tidak benar percakapannya serta tidak menjauhi dari melakukan
perbuatan-perbuatan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan pribadinya. Contoh
hadis dhaif:
"Barangsiapa
yang membaca surah Al-Waqiah setiap malam, nescaya tidak akan ditimpa kefakiran selama-lamanya."
4) Hadis
Maudhu’
Hadis palsu. Ini adalah hadis yang
direka dan dinisbahkan kepada Nabi Muhammad S.A.W. Contoh hadis maudhu’ yang
terkenal :
"Bekerjalah
untuk duniamu seolah-olah kamu akan hidup selama-lamanya. Dan beramallah untuk
akhiratmu seolah-olah kamu akan mati keesokan harinya. "
Jadi hadis yang mana satu
yang boleh diamalkan dan dikongsikan? Jawapannya adalah hadis sahih dan hadis
Hassan. Ini kerana hadis tersebut sudah terbuki kesahihannya walaupun dari segi
kekuatan hadis Hassan berada di bawah hadis sahih. Manakala, haram hukumnya bagi kita untuk menyampaikan
hadis maudhu’ kerana ia adalah hadis rekaan dan sekiranya kita mendakwa hadis
terdebut dari Nabi, ia seolah-olah berdusta kerana telah nyata baginda tidak
pernah menyatakannya.
Bagi hadis dhaif pula,
Imam Bukhari, Muslim dan Abu Bakar Ibnu al-‘Arabi menetapkan bahawa tidak boleh
digunakan untuk segenap perkara walaupun menerangkan kelebihan sesuatu amal
ibadat agar tidak ada orang yang menyampaikan perkataan yang tidak diperkatakan
oleh Rasullulah S.A.W. dan supaya tidak ada orang yang menetapkan sesuatu
perkara yang tidak disunatkan.
Sementara Imam Nawawi
berkata bahawa ulama’ hadis , fiqh dan
lain-lain telah menetapkan bahawa boleh menggunakan hadis dhaif untuk
menggalakkan kepada sesuatu amal kebajikan dan menakutkan daripada melakukan
kemaksiatan, selama mana hadis ini belum sampai
ke tahap hadis maudhu’.
Kesimpulannya, sewajarnya
kita mempunyai sikap mengambil tahu dahulu akan status hadis sebelum
menyebarkannya kerana khuatir, hadis tersebut adalah palsu dan lemah.
"Alaaa.. Malas la.. Benda baik, kita share je la!"
Ittaqullah sahabat...
Bukankah hadis ialah kalam kekasih yang amat kita cintai, yang kita impikan
untuk bertemu dengannya di telaga Kautsar untuk mengharap syafaatnya? Jika kita
cintakan seseorang manusia di dunia, kita pasti akan sentiasa menjaga
keperibadian, perkataan dan rahsia orang yang kita cintai bukan? Jadi... Demi
cinta kita kepada baginda Rasulullah s.a.w, ayuh kita memelihara ketulenan
kalam Rasulullah.. Mudah-mudahan Allah redha..
- Lajnah Fiqh IYA-
No comments:
Post a Comment