Tuesday 2 June 2015

Tertegaknya Islam Atas Hujah dan Dalil


[ kredit ]

Sesungguhnya Rasulullah SAW pernah bersabda :
“Aku telah meninggalkan pada kamu sekalian dua perkara yang kamu tidak akan sesat selama kamu berpegang teguh kepada keduaya, iaitu: Kitab Allah dan sunnah Rasul-Nya”. [HR. Malik]

Firman Allah s.w.t,
“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya, sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya. [Surah al-Isra ayat 36]

Berdasarkan dalil di atas, penulis mengajak sahabat-sahabat agar jadilah kita orang yang bertaqwa iaitu orang yang berhati-hati seolah-olahnya berjalan di atas duri seperti yang diumpamakan Saidina Umar al-Khattab. Jadilah kita orang yang berhati-hati dalam amalan seharian.

[1] Hukum asal dalam ibadah adalah haram kecuali ada nas yang mensyariatkannya. Maka dalam soal ibadah, kita tidak boleh melakukan hingga terbukti ianya dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. atau diperintah oleh Baginda agar amalan kita tidak termasuk dalam bid’ah. Antara wasiat dari Baginda yang diriwayatkan dari Imam Ahmad adalah berhati-hatilah terhadap perkara-perkara yang diada-adakan karena setiap perkara yang diada-adakan adalah bid‘ah, dan setiap bid‘ah adalah sesat.

Menurut Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah, bid‘ah dalam agama adalah amal ibadah yang tidak disyari‘atkan Allah dan Rasul-Nya. Bid‘ah adalah amal ibadah yang tidak diwajibkan dan tidak pula dianjurkan.
Al-Imam asy-Syathibi mendefinisikan bid‘ah sebagai berikut: “Bid‘ah adalah suatu cara yang diada-adakan dalam agama, yang bentuknya menyerupai syari‘at, dan yang dimaksud dari penerapannya adalah untuk berlebih-lebihan dalam beribadah kepada Allah Ta'ala.” [2]

Namun, perkara baru dalam amalan bukan ibadah seperti muamalah (yang berkaitan dengan tindakan manusia dalam urusan duniawi, dalam pergaulan sosial, misalnya dalam persoalan jual beli, hutang piutang) tidaklah dikira bid’ah kerana bukan khusus pada amalan ibadah seperti solat dan sebagainya. Hukum asal muamalah adalah harus/mubah, kecuali yang ditentukan oleh al-qur’an dan Sunnah rasul.[3]

Al-Quran sentiasa terpelihara kesahihannya, ayat-ayatnya mudah difahami namun sumber hadith terbatas akan kesahihannya. Maka tidak dapat tidak, untuk mendapat ilmu yang benar, perlunya pada pembacaan sahih yang amat sukar pada zaman internet di hujung jari ini dan perlunya berguru dengan guru yang mahir. Penulis tidaklah mahir, hanya ada sedikit ilmu asas yang ingin dikongsi bersama dengan kalian.

HADITH[4]


Hadith Nabawi : Perkataan, perbuatan, takrir (diam Nabi) atau sifat yang disandarkan pada Nabi Muhammad s.a.w

Hadith Qudsi : Sesuatu yang dikhabarkan Allah kepada Nabi melalui mimpi/ilham, kemudian Nabi sampaikan mengguna perkataan Nabi sendiri.

Al-Quran           : Kalam Allah yang diturunkan/diwahyukan kepada Nabi melalui malaikat.

 “…dan tiadalah yang diucapkannya itu (Al-Qur’an) menurut kemauan hawa nafsunya. Ucapannya itu tiada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)…”
[An-Najm; 3-4]
Hadis Nabawi
Hadis Qudsi
Al-Qur’an
Makna dan lafaz dari Rasulullah sa.w
Makna daripada Allah, lafaz daripada Rasulullah s.a.w
Makna dan lafaz daripada Allah
Diriwayatkan secara mutawatir (oleh ramai orang) dan ahad(seorang)
Diriwayatkan secara mutawatir sahaja
Tak ada unsur mukjizat
Mukjizat Rasulullah s.a.w
Tak boleh dibaca dalam solat
Boleh dibaca dalam solat
Wahyu daripada ilham, mimpi dan ijtihad
Wahyu diturunkan malaikat Jibril
Tak ada nama surah
Ada nama surah
Baca hurufnya bukan ibadah
Baca hurufnya ibadah
Tak dijamin terpelihara daripada diubah
Dijamin terpelihara daripada diubah
Sumber syariah islam

*Al-Qur’an ditulis dalam mushaf-mushaf dan disampaikan kepada kita secara mutawatir (diriwayatkan oleh banyak orang), sehingga terpelihara keasliannya.

Komponen-Komponen Dalam Hadith


Umumnya, sebuah laporan hadith terbahagi kepada tiga komponen: matan, sanad dan taraf

Matan
Teks hadith itu sendiri.

Sanad
Rantaian periwayat hadith tersebut setelah ia didengari daripada Rasulullah s.a.w. Contohnya, sebuah hadith yang berasal daripada Abu Hurairah (perawi pertama) diriwayatkan kepada seorang perawi hingga kepada seorang yang lain, sehingga sampailah kepada Imam Bukhari (perawi terakhir) yang kemudiannya memasukkan hadith tersebut ke dalam kitabnya (sahih Bukhari).

Taraf
Tingkatan hadith itu


Tingkatan Hadith[5]



Maksud
Hukum beramal
Sahih
Ialah hadith yang diriwayatkan rangkaian perawi yang adil dan dhabit, bersambng sanad, tiada syaaz dan tiada illah.

Menjadi hujah dan dalil syara’
Hasan
-hadith yang memenuhi syarat-syarat hadith sohih seperti perawi adil, bersambung sanad, tiada illah dan tiada syaz tetapi kurang sempurna dari segi sifat dhobitnya sahaja.

Boleh dijadikan hujah dan dalil syara’ kerana termasukhadith makbul (diterima).
Dhaif
(lemah)






Hadith yang tak memenuhi satu/lebih daripada syarat hadith makbul (sahih dan hasan).





Dasarnya tak boleh diamalkan.
Namun untuk mengamalkannya, perlu memenuhi syarat;
1.Berkaitan Fadhail A’mal (Kelebihan Amal)
2. mafhum terdapat dalam nas syara’ yang sohih
3. ketika beramal, mengharapkan kesohihannya
4. Faktor kedhoifannya sederhana.

Maudhu
(palsu)



Ini hadith yang direka-reka , bukan daripada Nabi



Haram menyebarkannya .
Barangsiapa yang berbohong atas namaku maka dia telah menempah tempatnya di neraka.”
(HR Al-Bukhari dan Muslim).

Munkar





Hadith yang lemah perawinya, malah jelas kefasikannya sementara isi hadithnya pula bertentangan dengan isi hadith lain daripada riwayat golongan perawi yang terpercaya (thiqaah).


Di sini, hadith palsu adalah satu cabang dari hadith dhaif. Tapi tidak bermakna kita nilai semua hadith dhaif sebagai palsu dan tidak bermakna kita tolak hadith daif ringan secara total kerana hadith daif ringan boleh diamalkan dalam Fadhail al-A’aml dengan syarat diatas.

Syarat hadith sohih, perawinya;


Adil
muslim, baligh, berakal, tidak fasiq dan terjaga maruahnya/tak buat perkara aib

Dhabit
ketepatan seseorang dalam hafalannya [dhabit hafaz] dan penulisannya [dhabit al-kitab]
·         tiada perubahan ingatan jika diriwayat secara lisan
·         tiada perubahan tulisan jia diriwayat secara penulisan.
·         mampu hafaz hadith, faham apa yang didengari dari guru yang tsiqah
·         boleh jelaskan hadith dengan terag dan tepat
·         teliti
Bersambung sanad
Perawi yang meriwayat menerima hadith daripada gurunya secara langsung bermula dari awal sanad hingga sanad terakhir tanpa berlaku keciciran pada sanad.

Tidak ada syaz
Tiada percanggahan dengan riwayat lain yang mana para perawinya dipercayai [tsiqah]

Tidak ada illah
Tiada kecacatan atau kelemahan yang tersembunyi, dan tak dapat dikesan dengan mudah.
Kewujudannya menjejaskan kesahihan hadith


SYA’BAN


Bulan Sya’ban adalah merupakan bulan persiapan untuk memasuki bulan Ramadhan, bulan yang selalu dinantikan oleh orang-orang yang beriman dan yang sentiasa mengharapkan ridha Allah SWT. Sehingga jasmani mampu mempersiapkan diri seperti yang dilakukan warga Manipal dalam membersihkan tempat ibadah Masjid Manipal serta segala yang dapat memberi kelancaran dalam menjalankan ibadah kelak.

Puasa Di Bulan Sya’ban


Diriwayatkan kapadaku bahwa Sahabat Nabi Usamah bin Zaid.ra berkata kepada Nabi SAW, “Ya Rasulullah, aku belum pernah melihat engkau berpuasa di bulan lain lebih banyak dari puasamu di bulan Sya’ban.” Kata Nabi, “Bulan itu sering dilupakan orang, karena diapit oleh bulan Rajab dan Ramadhan, padahal pada bulan itu, diangkat amalan-amalan (dan dilaporkan) kepada Tuhan Rabbil Alamin. Karenanya, aku ingin agar sewaktu amalanku dibawa naik, aku sedang berpuasa.”(HR Ahmad dan Nasai – Sunah Abu Dawud).

Dari ‘Aisyah r.a telah berkata: Adalah Rasulullah s.a.w jika berpuasa sampai kami mengatakan tidak pernah berbuka, dan jika sedang tidak berpuasa sampai kami mengatakan tidak pernah berpuasa. Aku tidak melihat Rasulullah s.a.w menyempurnakan puasanya satu bulan penuh kecuali puasa di bulan Ramadhan dan aku tidak melihat di suatu bulan yang paling banyak digunakan oleh Rasulullah untuk berpuasa kecuali di bulan Sya’ban”. [6] 

Hadith di atas adalah hadith makbul (diterima).

Bulan Sya’ban dilupai kerana kerana orang sibuk mengejar amalan dalam bulan rejab yang termasuk dalam 4 bulan haram berperang. Yang lainnya adalah bulan zulkaedah, zulhijjah dan Muharram yang mana terdapat kelebihan dalam bulan-bulan haram ini. Penting untuk dicatat, puasa yang dilakukan Rasulullah s.a.w di bulan Sya’ban tidak dikhusus pada hari tertentu. Yang beliau lakukan, memperbanyak puasa selama Sya’ban.

Nisfu Sya’ban


Iaitu malam pertengahan, malam yang ke-15. Tiada amalan khusus pada malam nisfu sya’ban kerana tidak ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Fadhilatnya ada, tapi tidak ada amalan khusus seperti baca Yasin tiga kali. Islam tidak melarang berbuat baik tapi tidak mengkhususkan (amalan bid’ah) atau mewajibkan dirinya untuk ibadah tersebut hanya pada malam nifsu sya’ban dan pada malam lainnya tidak dikerjakan.

Maka jika ingin puasa pada malam nisfu Sya’ban, dibolehkan tapi dengan berpegang pada hadith yang lebih kuat/sahih seperti puasa putih 13, 14, 15 setiap bulan mengikut kalendar Islam.

Diriwayatkan dari A’isyah ra berkata,"Suatu malam Rasulullah solat, kemudian beliau bersujud panjang, sehingga aku menyangka bahwa Rasulullah telah diambil, kerana curiga maka aku gerakkan telunjuk beliau dan ternyata masih bergerak. Setelah Rasulullah usai solat beliau berkata: “Hai A’isyah engkau tidak dapat bagian?”. Lalu aku menjawab: “Tidak ya Rasulullah, aku hanya berfikiran yang bukan-bukan (menyangka Rasulullah telah tiada) kerana engkau bersujud begitu lama”. Lalu beliau bertanya: “Tahukah engkau, malam apa sekarang ini”. “Rasulullah yang lebih tahu”, jawabku. “Malam ini adalah malam nisfu Sya’ban, Allah mengawasi hambanya pada malam ini, maka Ia memaafkan mereka yang meminta ampunan, memberi kasih sayang mereka yang meminta kasih sayang dan menyingkirkan orang-orang yang dengki”.  (H.R. Baihaqi)

Diriwayatkan dari Siti Aisyah r.a bercerita bahwa pada suatu malam ia kehilangan Rasulullah SAW. Ia lalu mencari dan akhirnya menemukan beliau di Baqi’ (kubur) sedang menengadahkan wajahnya ke langit. Beliau berkata: “Sesungguhnya Allah Azza Wajalla turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban dan mengampuni (dosa) yang banyaknya melebihi jumlah bulu domba Bani Kalb.” (HR Turmudzi, Ahmad dan Ibnu Majah) 
 Pengajarannya, melawat kubur waktu malam lebih memberi kesan pada hati dan diri untuk bermuhasabah. Berbanding waktu siang yang bising dengan suara sekeliling. Namun, masyarakat kita tidak mengamalkan kerana takut dengan hantu-hantu yang telah ditakutkan pada kita sejak kecil lagi.

Diriwayatkan oleh Abu Musa Al-Asy’ari RA bahwa Rasulullah SAW bersabda:“Sesungguhnya Allah pada malam nishfu Sya’ban mengawasi seluruh mahluk-Nya dan mengampuni semuanya kecuali orang musyrik atau orang yang bermusuhan.”  (HR Ibnu Majah, Ibn Hibban, al-Bazzar)

Hadith yang dinilai dhaif/maudhu’

Ali bin Abu Thalib berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila malam nisfu Sya’ban (pertengahan bulan Sya’ban), maka shalatlah di malam harinya dan berpuasalah di siang harinya. Sesungguhnya Allah turun ke langit bumi pada saat itu ketika matahari terbenam, kemudian Dia berfirman: “Adakah orang yang meminta ampun kepada-Ku, maka Aku akan mengampuninya? Adakah orang yang meminta rizki maka Aku akan memberinya rizki? Adakah orang yang mendapat cobaan maka Aku akan menyembuhkannya? Adakah yang begini, dan adakah yang begini…hingga terbit fajar. “ (Riwayat ibn majjah dan al-baihaqi)
Hadith ini dinilai palsu kerana terdapat perawi bernama Abu Bakar bin Abdillah bin Abi Sabrah yang dikatakan perawi pendusta[7]. Ada yang menilai hadith ini dhaif sedangkan ia palsu. Sebenarnya tidak ada percanggahan kerana hadith palsu adalah salah satu cabang dari hadith dhaif. Maka jika ingin puasa, dibolehkan tapi dengan berpegang pada hadith yang lebih kuat/sahih seperti yang diriwayatkan dari Usamah dan Aisyah R.A. Atau berpuasalah dengan berpegang pada hadith sohih, puasa putih 13, 14, 15.

Kesimpulan


Beramal perlu dengan ilmu, barulah mendapat ibadah yang sahih dan tidak sia-sia.
Beramallah dengan hadith yang sahih (yang paling kuat adalah hadith dari Imam Bukhari dan Imam Muslim).
Perbincangan ilmiah seeloknya tidak didasari dengan emosi dan kebencian. Bahkan ia mesti didasari dengan sikap hormat dan kasih sayang untuk mencari kebenaran.

Wallallahua’lam.
Haza min fadhli Rabbi.

Segala yang kurang dari kelemahan penulis.

_______________________________________________________________

Rujukan

[1] http://drmaza.com/home/?p=2115 
[2] http://pustakaimamsyafii.com/definisi-bidah.html
[3] http://artikelilmiahlengkap.blogspot.in/2013/03/pengertian-fiqih-muamalah.html
[4] Buku teks Pendidikan Qur’an Sunnah tingkatan 4
[5] http://www.ahmad-sanusi-husain.com/2012/10/pengenalan-ilmu-hadith.html#axzz3bpW0UT7R
[6] [HR. Al Bukhari (1868), Muslim (1156), Abu Dawud (2434), Ahmad (24801), Ibnu Hibban (3648), Al Baihaqi dalam As Sunan Al Kubra (8245), An Nasa'i dalam Sunan An Nasa'i Al Kubra(2660)]
[7] Dr. Rozaimi Ramle, pensyarah UPSI, Master hadith UIAM, PhD hadith Jordan.

Rakaman Youtube
Dr Maza, UAI, Tok Guru Nik Aziz, Ustaz Dr Abdul Basit.



No comments:

Post a Comment