Monday 25 May 2015

Antara Bilal dan Mus'ab


[ kredit ]

Hujan di bumi aku jernih,
Basah di bumi aku, masih coklat-coklat warna tanah
Tak pernah aku bayangkan basah bumiku merah.

Merah di baju aku bukan darah,
Merah di baju aku, debu holi
Merah baju kamu bau besi, dari tubuh ibumu
lalu menitis basah bumi merahmu.

Rupanya yang basah merah itu bukan bumimu seorang
lalu aku lihat kiri dan kananku dan menangis
Sungguh aku tertimbus macam Qarun dengan hartanya
Rupanya aku yang buta pekak dan bisu
Rupanya akulah yang paling celaka hatinya
Akulah yang nanti berdiri satu kaki antara syurga neraka!

Maafkan aku Ayesya dan Umar
Ketawalah engkau dalam syurga
Maafkan aku Vimal Patak
Sungguh Rasulku bukan begitu!
Maafkan aku Shaima, lahirmu sendiri di dunia ini
saat ibumu dirodok Zionis
dengan aku hanya membisu.

Aku tinggal menanti saat bumi ini kan pecah dua
Macam yang kau bobrok-bobrokkan dalam TV
Boleh jadi aku teman seksamu
Apa bezanya kita kalau tiada sumbangku?


(1945; 29/10/2013)


         Menghadap pemandangan di bumi Manipal ini, akalku melayang memikirkan keadaan saudaraku di Syria dan Palestin. Tentang bagaimana mereka bermati-matian mempertahankan maruah agama dan bangsa dan bagaimana aku sekadar lentok di buku Chaurasia Volume 3 sambil telinga berdentum lagu-laguan dunia, menjadi hamba peperiksaan sekadar saja. Tentang apa ertinya hidup dalam dakapan Allah, segala hidup dan mati yang dedikasinya hanya untuk Allah, dan apa ertinya menjadi Muslim sejati, dan bukanlah muslim biasa.

         Bukanlah aku tidak mengerti perlunya untuk aku bangkit, tetapi apakan daya; mungkin resapan ilmu dalam usrah-usrah belum cukup untuk membangkitkan aku dari lena, atau memang kesengajaan aku untuk mematikan nilai-nilai yang memanusiakan aku kerana terlalu taksub dengan nilai dunia dan akhirnya tanpa sedar aku jadi robot tanpa bateri.

      Semakin lama aku dalam jalan ini, terlalu banyak kejadian-kejadian yang akhirnya menyedarkan aku tentang hakikat kemiskinan jiwa-jiwa manusia yang hanya mampu diangkat dengan ketaqwaan dan kebergantungan kepada Yang Maha Kaya. Sedikit demi sedikit, aku mula memahami yang bukanlah harta dunia yang manusia dambakan, tetapi ketenangan jiwa dari Ilahi. Aku bertatih mencintai Allah, dan murabbi-murabbiku. Aku belajar mencintai saudara-saudara seagamaku dan bagaimana rasanya cinta yang sebenar-benarnya menenangkan.

     Luruh darah, gemuruh jiwa saat gema gempita bumi Rabiah melaungkan takbir membangkitkan jiwa-jiwa yang hampir tunduk kalah. Seluruh jiwaku rasa disiat-siat saat melihat anak-anak kecil menemui Tuhannya dengan kain kapannya pakaian seragam sekolah. Tangisku jatuh bersama titis air mata ibu-ibu yang merindui kekasih-kekasihnya yang telah dulu menemui Sang Pencinta. Mimpi-mimpiku membayangkan Badar antara anak-anak berbatu kerikil bertempur segala kecanggihan senjata pembunuh.

Aku rasa begitu hampir.
Or so I say.

           

Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?
(Surah Al-Ankabut - 29:2)


Suatu hari aku buka page MMMC Confession di laman Facebook, sekadar untuk mengambil tahu perkembangan semasa. Sebuah post jujur yang aku kira datang dari seorang non-muslim yang mempersoalkan tentang sifat hipokrit orang-orang Islam di Malaysia khususnya yang seolah-olah hanya membenci kezaliman Yahudi Zionis tetapi memejamkan mata daripada isu isu kezaliman seluruh dunia sebagaimana yang berlaku di Rohingya, Thailand, Nigeria, dan banyak lagi; oleh tangan-tangan tidak mengira para Pseudoislamists mahupun siapa sahaja.

Ditambah pula dengan sifat orang kita yang terlalu cepat melatah; membalas keburukan dengan keburukan. Bukankah Allah telah menceritakan tentang sifat-sifat Ibaadurrahman dalam Al-Quran: 

“Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman (yang diredhaiNya), ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini”
(Surah Al-Furqan - 25:63)

Aku tertampar. Lalu aku persoalkan semula pada imanku, kalaulah benar aku cinta, mengapa ada diskriminasi? Apakah kerana miskinnya dan hitamnya kulit bangsa Rohingya membuatkan mereka kurang “Islam”? Apakah aku selama ini merasa hampir dengan orang orang Mesir dan Palestin itu kerana Arabnya mereka? Ah, dalam tak sedar aku sama sahaja dengan puak Amerika yang rasis meninggikan yang putih dan menghinakan yang hitam.


Dan lalu aku bertanya, apakah aku kalau hidup di zaman Rasulullah akan sama jadi sekutu Umayyah bin Khalaf; menghina Bilal, dan mencintai dan memuja-muja Mus’ab bin Umair yang kacak dan lebih “Arab”?

_________________________________________________


      Aku di sini bukanlah sekadar hendak menyampaikan rasa-rasa sekadar sahaja. Aku juga seperti kamu, bercita-cita mahu lakukan perubahan. Bahkan aku mahu menjadi Abu Bakar yang menyerahkan segala harta dan meninggalkan buat keluarganya tidak lebih daripada Allah dan Rasulnya, untuk membangunkan Islam. Bahkan, aku juga punya cita-cita hendak menyara seluruh anak-anak di Palestin kerana tingginya rasa cintaku. Hati aku juga besar, sama seperti kamu.

Tetapi hakikatnya bukanlah itu yang menjadi titik sandaran.
Tidak lebih Islam seseorang, kalau dia menyara 1001 anak yatim diseluruh dunia
Tidak lebih Islam seseorang, kalau dia menghafal Al-Quran dan 1001 hadis
Tidak lebih Islam seseorang, kalau dia mengetahui kisah 1001 orang sahabat pun

Melainkan segala yang dikerjakan itu hanyalah kerana Allah Azzawajal.


Aku pernah membaca, bahawa “agama itu memanusiakan”. Untuk mendidik manusia beragama, haruslah dididiknya menjadi manusia terlebih dahulu. Kerana yang beragama tetapi bukan manusia, akan menjadi ibarat si keji yang membunuh dengan nama Tuhan, yang saling mengeji saat berlainan fikrahnya, dan si buta tuli yang merasakan hanya dialah  yang benar.

     Rasailah bahawa semua umat Islam itu bersaudara; tetapi tidak pula bermakna meninggalkan yang bukan Islam saat mereka ditindas. Bencilah kezaliman, tidak kiralah andai ia berlaku ke atas musuh-musuhmu sekalipun, kerana umat Islam itu mencintai keamanan. Fi amanillah.




2 comments:

  1. πŸ‘πŸΌπŸ‘πŸΌπŸ‘πŸΌπŸ‘πŸΌπŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻

    ReplyDelete
  2. Jzkk atas peringatan. :')

    ReplyDelete