Sunday 17 May 2015

Mendung Kemanusiaan


Sering kali jika ada pesakit yang didiagnos mengalami Appendicitis, kesakitan yang dialami bukan hanya di kawasan pinggang sebelah kanan sahaja. Pesakit juga akan mengadu mengalami sakit yang mencucuk di kawasan sekeliling pusat yang pada logik akalnya adalah posisi usus dan bukannya appendiks. Fenomena saintifik ini dipanggil referred pain di mana kawasan yang berkongsi asal saraf yang sama akan turut menunjukkan reaksi sakit walaupun punca kesakitan yang sebenar berada jauh darinya.

Bila kita melihat senario ini, benarlah hadis Rasulullah SAW tentang memaknai erti ukhuwwah dan persaudaraan.


“Perumpamaan kaum mukmin dalam kasih sayang dan belas kasih serta cinta adalah seperti satu tubuh. Jika satu bahagian anggota tubuh sakit maka akan merasa sakit seluruh tubuh dengan tidak boleh tidur dan berasa demam.”
(HR. Bukhari dan Muslim)


Baru-baru dunia digemparkan dengan berita gempa  bumi berkekuatan 7.9 scala richter menggegarkan timur Nepal diikuti gempa susulan 7.3 scala richter dua minggu selepas itu. Diibaratkan sudah jatuh ditimpa tangga, proses mengesan mayat yang berjumlah hampir 8000 orang ditambah lagi dengan 48 kematian dan 1000 orang tercedera.

Tidak cukup dengan musibah ‘jiran sebelah’, ‘orang kampung’ turut kecoh dengan isu pelarian Rohingya yang dihalang untuk mendapatkan perlindungan di Malaysia selepas ‘dihalau’ oleh Thailand dan Indonesia. Pesisiran Langkawi rela menjadi tanah perkuburan bagi mereka yang sakit dan mati kelaparan di atas bot penyeludup yang memuatkan beratus orang dalam satu-satu masa.

[ kredit ]

Tidak cukup dengan itu lagi, kudeta Mesir menjatuhkan hukuman gantung sampai mati kepada Dr Morsi, mantan Presiden Mesir atas tuduhan yang tak logik dek akal. Selepas menyabitkan hukuman penjara 20 tahun kepada Dr Morsi, As-Sisi sekarang sedang menunggu approval dari Mufti Mesir untuk menjalankan hukuman kepada 105 ahli Ikhwanul Muslimin yang lain.

Dunia sedang merintih kesakitan dan apa yang berlaku adalah seakan-akan kita anaesthetized dengan kesibukan sebagai pelajar perubatan dan hal-hal remeh yang tidak membawa kepada sebarang perubahan kepada diri mahupun masyarakat sekeliling kita. Ibaratnya kita sudah lali dengan jerit raung pesakit di hospital yang merintih diselamatkan sehingga mampu memandang mereka dengan sebelah mata sambil mencebik bibir.

“Sudahlah, makan ubat sembuhlah nanti..”

“Alaa, nurse kan ada boleh buat.. doktor lain pun ada.. aku busy tak nampak ke?!”

Ini adalah paradoks yang maha besar apabila Allah berfirman dalam al-Quran bahawa manusia ini diciptakan untuk menjadi seorang mukmin yang bertakwa dan memakmurkan bumi dengan kesejahteraan dan keadilan sejagat, realitinya manusia berpaling dan menidakkan pertanggungjawaban ini. Hanya disebabkan perbezaan warna passport, ijazah dan kulit muka, manusia mula sombong dan “mengkastakan” orang lain tanpa sedar.

Rasulullah dan para sahabat yang beriman dengan al-Quran memerangi kezaliman dan ketidakadilan dengan senjata dan strategi perang. Begitu juga kita yang beriman dengan al-Quran, mempertahankan nilai-nilai kemanusiaan dan etika yang merupakan fitrah Islam dengan cara yang terbaik.

Ambil tahu dengan ilmu.

Buat sedikit kajian berkenaan isu yang berlaku dengan membaca sumber-sumber yang berlainan, boleh jadi dari media tempatan ataupun antarabangsa bagi mendapatkan berita yang sahih. Sebagai contoh, isu Palestin boleh dijejaki dengan peristiwa Nakbah pada 15 Mei 1948. Realitinya, agak sukar untuk mendapatkan buku-buku dari tokoh-tokoh yang dipercayai di Manipal, ada beberapa blog ataupun laman Facebook yang boleh diikuti bagi mendapatkan pendapat dan ulasan pakar yang tidak berat sebelah.

Ajar dan sebar.

Ambil masa untuk berdiskusi dengan sahabat ataupun pensyarah bagi menyebarkan kesedaran tentang betapa pentingnya peranan setiap individu dan institusi bagi menyelesaikan masalah global terutamanya hak-hak kemanusiaan dan kesihatan. Berada dalam kelompok profesional, kita seharusnya mampu mencambahkan resolusi baru terutamanya dalam hal-hal pentadbiran kesihatan komuniti dan mental. Gunakanlah kesempatan keemasan ini untuk lebih mengetahui tentang selok-belok undang-undang dan demografi masyarakat dunia.

Agen perubahan.

Revolusi di Mesir bagi menumbangkan rejim Hosni Mubarak adalah bermula dengan tweet dari seorang pemuda. Ia mampu mencetuskan gelombang yang akhirnya membangkitkan semangat pemuda-pemuda Mesir yang sebelum ini dicandu oleh kemewahan dunia dan penipuan oleh kerajaan. Perubahan seharusnya bermula dari kehendak diri sendiri dan langkah kita seterusnya adalah permulaan gelombang ombak Pantai Malpe yang mampu menghakis tembok kezaliman.


Sejauh mana tingginya harapan seorang doktor untuk pesakitnya sembuh dan discharge dari hospital, setinggi itulah juga harapan kita untuk melihat Islam bangkit semula bagi menjadi sistem yang paling sempurna untuk mentadbir dunia. Yakinnya kita berlalu musim monsoon di Manipal, begitulah seharusnya kita mendambakan summer yang akan datang. Akhirnya tiada lagi mendung kemanusiaan, yang tinggal hanyalah pelangi kedamaian. 

No comments:

Post a Comment