Thursday 14 May 2015

Israk Mikraj - Suatu Perjalanan Agung


Dalam tak sedar, kita telah pun berada di penghujung bulan Rejab. Kurang lebih dalam sebulan lebih sahaja lagi sebelum kita bertemu dengan Ramadan. Semoga kita terus dipanjangkan usia untuk bertemu dengan Ramadan pada tahun ini. Untuk itu, saya mencadangkan anda semua untuk sentiasa membaca doa ini;


Secara umumnya, bulan Rejab dikaitkan dengan suatu peristiwa besar yang berlaku kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad s.a.w. Sedari sekolah rendah lagi, kita telah mendengar ceramah berkisarkan peristiwa ini saban tahun.

Israk dan Mikraj

Israk dan mikraj merupakan peristiwa yang amat besar dan luar biasa berlaku kepada Nabi Muhammad s.a.w. Peristiwa ini adalah kurniaan Allah kepada baginda untuk memperlihatkan keagungan dan kekuasaan Dia selain sebagai cara merawati kesedihan Rasulullah yang telah kehilangan isteri tercintanya dan bapa saudara kesayangannya.

“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada suatu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perhatikan kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. SesungguhnyaDia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.”
(Surah Al-Isra’ – 17:1)

Israk bermaksud perjalanan – perjalanan menakjubkan yang dialami oleh Rasulullah bermula dari Masjid al-Haram di Mekah ke Masjid al-Aqsa di Palestin. Mikraj pula adalah peristiwa yang berlaku selepas itu – baginda diangkat naik ke lapisan-lapisan langit, dari Masjid al-Aqsa sehingga ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh. Kemudian, beginda kembali semula ke Mekah. Perkara yang paling menakjubkan sekali ialah peristiwa ini hanya berlaku dalam tempoh satu malam sahaja. Allahu akhbar!

Israk dan mikraj ialah mukjizat Rasulullah yang tak terjangkau dek akal. Masakan perjalan dari Mekah ke Palestin, kemudian naik ke langit, kemudian pulang semula ke Mekah hanya mengambil masa satu malam sahaja? Sesungguhnya, Allah itu Maha Berkuasa atas segala sesuatu.

Beberapa pengajaran dan penghayatan yang boleh kita ambil daripada peristiwa israk dan mikraj ini.

1.       Memantapkan keimanan.

Peristiwa israk dan mikraj ini menunjukkan kepada kita tentang kekuasaan Allah yang tidak terbatas. Dengan kuasa Allah, baginda telah melalui perjalanan dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa dan ke Sidratulmuntaha. Peristiwa ini merupakan ujian keimanan bagi setiap muslim untuk percaya dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah.

Peristiwa ini jika difikirkan dari logik akal memang akan nampak begitu mustahil dan sukar dipercayai. Hanya dengan keimanan dan keyakinan yang utuh sahaja akan membuat kita percaya dan menerima kejadian luar biasa ini. Sungguhlah, amat penting untuk setiap dari kita memantapkan keimanan kita kepada Allah swt.

2.       Kepentingan solat.

Kita semua sedia maklum bahawa dalam peristiwa ini, solat fardu lima waktu disyariatkan. Dikisahkan bahawa pada mulanya kita disyariatkan untuk solat 50 waktu sehari. Namun, atas dasar sayangnya baginda pada kita, baginda meminta ia dikurangkan. Jadilah kita solat lima waktu sehari sekarang.

Penting dan istimewanya solat ini, Allah telah menjemput sendiri Rasulullah untuk menyampaikan pensyariatan rukun Islam kedua ini. Penyampaian ini tidak dilakukan melalui perantaraan malaikat, sebaliknya terus kepada Rasulullah. Solat menjadi tiang agama. Andai seseorang itu mengabaikan solatnya,maka runtuhlah agamanya. Ia juga merupakan penghubung buat kita sebagai hamba dengan Dia Yang Maha Mencipta.

[ kredit ]
3.       Institusi masjid.

Peristiwa israk dan mikraj berkait rapat dengan masjid. Malah, Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa telah menjadi transit Rasulullah dalam perjalanan tersebut. Secara fitrahnya, manusia memerlukan antara satu sama lain – saling melengkapi, memberi dan menerima. Keperluan ini hanya akan dipenuhi apabila berlakunya perkenalan.

Masjid sebagai tempat ibadah, pusat pembangunan ummah dan pertemuan komuniti menjadi medan untuk perkenalan ini. Rasulullah juga telah menjadikan pembinaan masjid sebagai projek pembangunan pertama baginda apabila dilantik sebagai pemimpin Madinah.

Namun begitu, masjid kini telah hilang fungsinya. Masjid-masjid hanya dibina dan dibiarkan menjadi simbolik Islam sahaja. Oleh itu, kita sebagai muslim haruslah berusaha sebaiknya untuk mengembalikan fungsi institusi masjid ini.

4.       Kepentingan Masjid al-Aqsa

Hubungan Masjid al-Haram dan Masjid al-Aqsa tidak dapat disangkal lagi. Hal Ini kerana dari segi sejarah telah menunjukkan Masjid al-Aqsa adalah kiblat pertama umat Islam sebelum berpindah kepada Masjid al-Haram hingga ke hari ini. Apakah hikmah Allah swt tidak mikrajkan Nabi s.a.w. dari Masjid al-Haram di Makkah terus ke langit, tanpa melalui Masjid al-Aqsa di Baitul Maqdis?

Sesungguhnya Masjid Al-Aqsa di Baitul Maqdis itu mempunyai nilai yang sangat tinggi di sisi Allah swt. Andainya Rasulullah dimikrajkan terus dari Masjid al-Haram di Makkah tanpa singgah di Masjid al-Aqsa, maka sukar bagi umat Muhammad untuk memahami sejauh mana kelebihan masjid tersebut.

Apabila ia dikaitkan dengan peristiwa israk mikraj dan Rasulullah mendirikan solat di masjid Al-Aqsa bersama para nabi yang lain, maka umat Islam dapat merasai kehebatan dan kelebihannya melalui peristiwa tersebut. Ini juga untuk mengingatkan umat Islam tentang keadaan semasa yang berlaku di Masjid al-Aqsa. Seluruh umat Islam bertanggungjawab untuk berjuang membebaskan Masjidil Aqsa dari cengkaman kaum Yahudi dengan apa-apa cara sekali pun. Sentiasa peka dan prihatin dalam segala usaha membebaskan Aqsa dan paling minimum kita mendoakan saudara kita di Palestin yang dihimpit seribu penderitaan dalam perjuangan membebaskan Masjid al-Aqsa daripada penjajahan kaum yahudi laknatullah.

5.       Memelihara hubungan dengan Allah.

Manusia mesti sentiasa memelihara hubungan dengan Allah, baik ketika ditimpa kesusahan mahupun ketika mendapat kesenangan. Ini kerana hanya Allah yang berkuasa memberikan pertolongan, menghilangkan segala kesedihan, dukacita dan kesusahan pada diri manusia. Sebagaimana yang diceritakan, Rasulullah telah ditimpa beberapa musibah sebelum terjadi israk mikraj. Dalam keadaan demikian, datang perintah untuk israk mikraj, iaitu untuk berhadapan dengan Allah swt.

Hal ini memberi pengajaran kepada kita agar mendekatkan diri kepada Allah swt sewaktu didatangi musibah dan pelbagai permasalahan dalam kehidupan dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi semua larangan-Nya. Sesungguhnya setiap kesusahan itu akan disertai dengan kesenangan yang dijanjikan Allah. Pastinya terus meningkatkan ketaqwaan dan amal ibadat serta meneruskan usaha berdakwah di jalan Allah di mana-mana sahaja kita berada.

Kesimpulan

Peristiwa Israk Mikraj merupakan mukjizat yang tidak diberikan kepada nabi-nabi yang lain. Pelbagai peristiwa yang berlaku menjadi pengajaran berharga yang terkandung di dalamnya hendaklah direnung dan dihayati supaya ianya dapat membantu memberikan nilai tambah dalam kehidupan, baik dalam usaha meningkatkan ketaqwaan, prestasi ibadah dan memperbaiki akhlak mahupun untuk peningkatan ilmu pengetahuan, terutama dalam menghadapi cabaran globalisasi masa kini.




No comments:

Post a Comment