Friday 2 January 2015

RASULULLAH CONTOH IKUTAN TERBAIK



Segala puji bagi Tuhan sekalian alam, kita masih lagi dipanjangkan umur untuk sampai ke sambutan kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. yang sudah entah ke berapa kalinya kita sambut sepanjang kehidupan kita. Walau betapa banyak kalinya kita sambut, persolannya adakah Rasulullah sudah berada dekat dalam hati kita?  Adakah siang dan malam kita seperti siang dan malam baginda? Adakah bibir kita sudah terbiasa memberikan senyuman sebagaimana baginda yang terkenal dengan murah senyumannya? Yang paling penting sekali, berapa banyakkah sunnah-sunnah yang baginda tinggalkan untuk kita telah kita amalkan? Tepuk dada, tanya iman masing-masing.

                Wahai sahabat-sahabat sekalian, para ulama bersepakat untuk mengadakan sambutan Maulidurrasul setiap tahun bukan untuk mempertuhankan mahupun memuja-muja Rasulullah s.a.w. Tujuannya adalah untuk mengingatkan kita bahawa kita ada Rasulullah. Kita punya seseorang untuk kita ikuti. Tuhan tidak pernah meninggalkan kita terkapai-kapai saat ujian diberikan. Sebagai manusia biasa, kita tidak dapat lari dari sekecil-kecil sehinggalah sebesar-besar konflik. Seringkali sahaja kita menjadikan hawa nafsu kita sebagi raja dan kita sebagai hamba. Tanpa sedar, kita sendiri yang meletakkan nilai diri kita pada tahap yang sebegitu rendah.  Pada saat kita bermasalah, emosi kita menguasai diri dan menjadikan akal sukar untuk membuat keputusan. Apabila kita punya masalah, kita berharap bahawa orang sekeliling kita akan membantu. Kita perlu ingat bahawa setiap orang punya konflik masing-masing. Apabila kita terlalu berharap pada orang lain tetapi orang tersebut tidak bertindak seperti yang kita harapkan, akhirnya kita akan berasa kecewa dan melihat dunia ini serabut serta bercelaru. Lalu kita cuba menguruskannya sendiri dengan ‘fatwa’ rekaan sendiri.

Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah s.a.w. itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap rahmat Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.
(Surah al-Ahzab:21)

                Turunnya Rasulullah s.a.w. adalah sebagai suri teladan seperti dinyatakan dalam ayat al- Quran di atas. Suri teladan bermakna memberi contoh yang baik. Serabutnya kita adalah kerana kita jauh dengan Rasulullah s.a.w. Kita lupa akan baginda. Kita lupa bahawa ada seseorang yang telah mengajar kita menjadikan agama sebagai paksi kehidupan.

Apabila kita menguruskan sesuatu perkara, perlu kita ketahui bahawa antara cara terbaik untuk menguruskan urusan kita adalah dengan menggunakan konsep perceptual position. Kita cuba untuk meletakkan diri kita di luar masalah kita dan melihatnya sebagai orang ketiga. Lalu perlu untuk kita berfikir, bagaimanakah cara yang akan Rasulullah s.a.w akan lakukan jika baginda berada di tempat kita. Jika kita berterusan tenggelam dalam lingkungan masalah kita sendiri, maka kita tidak akan perasan cara yang terbaik untuk menyelesaikannya. Kebiasaannya, manusia lebih bijak mengkritik orang lain kerana mereka cukup mahir dalam berperanan sebagai orang ketiga. Namun yang lebih hebat lagi ialah kita menjadikan baginda sebagai orang ketiga tersebut. Dengan izin Allah s.w.t., dada kita akan menjadi lapang dan kita akan menjadi orang yang lebih bahagia. Ini adalah sunnah Rasulullah s.a.w kerana kita mengikuti cara baginda. Setiap perkara yang baginda lakukan mempunyai rahsia dan keistimewaannya yang tersendiri. Cubalah mengamalkannya dengan penuh yakin dan istiqamah. Moga-moga kehidupan kita akan menjadi lebih baik dengan meletakkan Rasulullah s.a.w dekat dengan kehidupan kita kerana ini adalah kunci kepada kejayaan kita di dunia dan akhirat, insya-Allah.

Dalam kita menyambut maulidur rasul ini, marilah kita perbanyakkan lagi selawat dan salam kita kepada baginda. Moga-moga amal yang sedikit ini mampu menjadi asbab kepada pertolongan baginda di akhirat kelak. Wallahu’alam.


اَللَّهُمَّ صَلِّى عَلَى مُحَمَّدٍ

No comments:

Post a Comment