Saturday 17 January 2015

Yakinlah dan Pejamkan Mata!


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Hari ini kita masih lagi dikurniakan nyawa dan dapat bersama-sama menjalani kehidupan dengan orang-orang yang tersayang. Allahumma solli ‘ala Muhammad, selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w.

Maha Suci Allah yang menghidupkan dan mematikan manusia serta menjadikan umur kita semakin bertambah setiap hari. Tidak ada sesiapa yang akan menjangka apa yang akan berlaku pada esok harinya secara tepat. Ya, mungkin boleh mengagak, tetapi Allah yang menentukan segalanya.

Kadang kala, perkara yang kita rasa kita tidak mampu buat, tetapi jika Allah izinkan ia berlaku, ia tetap akan berlaku. Kemudian, ada juga orang yang berasa yakin dengan kekuatan dan kebolehannya, tiba-tiba dia gagal dalam hidupnya.

_____________________________

Dalam agama, antara perkara yang ditekankan dalam bab akidah adalah tawakkal. Konsep tawakkal ini ialah berserah diri kepada Allah dengan meletakkan sepenuh kebergantungan kita hanya kepada Allah setelah melalui fasa usaha dan berdoa. Betapa iman manusia itu tidak akan sempurna tanpa meletakkan Allah sebagai tempat bergantung harap. Ya, manusia disuruh untuk berusaha, tetapi manusia perlu faham dan yakin bahawa di atas segala usahanya, ada kuasa lebih besar yang menentukan keberjayaannya dalam sesuatu perkara yang dilakukannya, yakni Allah swt.


Merujuk kepada potongan ayat 2 dan 3 dari Surah At-Talaq ini, Allah ingatkan kepada kita, siapa yang bertakwa kepada Allah, maka Dia akan jadikan untuknya jalan keluar dan Allah akan beri rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka. Allahu akbar!

Cuba kita senaraikan berapa banyak nikmat yang Allah telah berikan tanpa kita sedar dan tanpa kita minta.  Betapa Allah melimpahkan kurnia-Nya kepada kita semua kerana Dia ar-Razak, Maha Pemberi Rezeki. Maka, sesiapa yang bertawakkal kepada Allah, cukuplah Allah baginya.

Sesungguhnya, tawakkal itu adalah keajaiban hidup. Nabi mengajar kita satu doa,



Wahai Tuhan yang Maha Hidup, wahai Tuhan Maha berdiri sendiri,
Dengan rahmat-Mu aku memohon pertolongan,
Perbaikilah untukku urusanku semuanya,
Dan janganlah Engkau serahkan aku kepada diriku sendiri walau sekelip mata.

Apabila Allah yang mentakdirkan untuk kita urusan kita, masya-Allah, pasti semuanya akan menjadi cantik dan tersusun! Tetapi, kadang kala Allah akan uji hidup kita dengan berbagai-bagai ujian sehinggakan kita tidak mampu untuk menghadapinya. Disaat kita tidak bisa lagi berdiri, pejamkanlah mata dan ucaplah “Hasbunallah wa nikmal wakeel”. Cukuplah Allah sebagai sebaik-baiknya penolong dan pelindung bagi kami. Jika kita fikir, sudah berapa banyak ujian yang telah kita lalui dalam hidup ini, tetapi hari ini Allah bantu kita keluar daripadanya.

______________________________

Pada malam yang tegang di padang Badar, terdengar esakan Sang Nabi, “Ya Allah,” lirihnya dengan mata berkaca, “Jika Engkau biarkan pasukan ini binasa, Kau takkan lagi disembah di muka bumi ini! Ya Allah, kecuali jika Engkau memang menghendaki untuk tidak disembah lagi dimuka bumi!” Gementar bahu itu dengan esakannya sehingga selendang dibahunya jatuh seiring dengan gigilan tubuhnya. Dan Abu Bakar, lelaki yang imannya tanpa retak itu datang kepada Rasul Allah, “sudahlah ya Rasulullah, demi Allah, Dia takkan pernah mengingkari janji-Nya kepadamu!”

Rasakanlah getaran doa Sang Nabi, yang mana upayanya nyaris melampaui batas ikhtiar manusiawi.

Ayuh sahabat, marilah kita berusaha sedaya upaya. Namun, jangan lupa untuk meminta dan merintih kepada Allah, Dia Yang Maha Kuasa.

“ya Allah, tolong aku…
“ya Allah kasihanilah aku…
“ya Allah bantulah aku…
Allah adalah sebaik-baik tempat meminta.

Iman adalah mata yang terbuka,
Mendahului datangnya cahaya
Tapi jika terlalu silau, pejamkan sahaja matamu,
Lalu rasakan hangatnya keajaiban!
-salim A.fillah-



No comments:

Post a Comment