Sunday 11 January 2015

PILIHAN ALLAH ITU YANG TERBAIK

Alhamdulillah, syukur kepada Allah sebagai pemilik sekalian alam kerana masih memilih kita untuk terus hidup bernafas dan berjuang di bumi milik-NYA. Baiknya Allah kerana Dia Maha Kaya dengan sifat pemurah dan belas kasihan iaitu “Rahman” kepada seluruh manusia tanpa seorang pun yang diabaikan-Nya. Terpulang kepada manusia untuk membuat pilihan sama ada untuk terus patuh dan taat kepada-Nya atau mungkar kepada setiap seruan-Nya. Jikalau manusia berupaya untuk membuat pilihan dalam hidupnya, bagaimana pula dengan pilihan Allah untuk manusia?

Pilihan Allah adalah yang terbaik. Tiada sianya dalam Allah menciptakan sesuatu untuk hamba-Nya. Boleh jadi seseorang yang ditimpa dengan takdir yang menyakitkan dan tidak disukai oleh dirinya menjadi tidak sabar, berasa sedih dan mengira bahawa takdir tersebut adalah sebuah pukulan yang akan memusnahkan setiap harapan hidup dan cita-citanya. Akan tetapi, setiap kali kita melihat di sebalik putus asanya seseorang itu, ternyata Allah memberikan kebaikan kepadanya dari arah yang tidak pernah disangka-sangka. Sebaliknya, berapa banyak pula kita melihat seseorang yang berusaha keras dalam mendapatkan sesuatu yang kelihatannya baik, berjuang mati-matian untuk mendapatkannya, akan tetapi yang terjadi adalah di sebalik daripada apa yang dia inginkan. Sungguh Allah telah berfirman:

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."
(Al Baqarah:216)

[kredit]

Mungkin cerita di bawah ini boleh jadi pengajaran berharga bagi kita walaupun kebenaran cerita ini belum diketahui kesahihannya namun kita boleh memetik ibrah berharga dari cerita ini bahawa pilihan Allah adalah yang terbaik.

Suatu masa, ada seorang Raja yang sangat menyayangi rakyatnya. Setiap kali rakyatnya mendapat musibah dia selalu mengatakan bahawa pilihan Allah adalah yang terbaik, sehingga hati rakyatnya menjadi lapang apabila mendengar hal ini.

Pada suatu hari, Sang Raja mendapat musibah iaitu jari tangannya telah putus, lalu Sang Raja mengadu kepada salah seorang menteri kesayangannya. Menteri tersebut mengatakan kepada raja akan hal yang sama raja katakan kepada rakyatnya iaitu pilihan Allah adalah yang terbaik.

Mendengarkan hal ini, Raja murka dan memenjarakan perdana menteri tadi. Pada suatu hari, Raja bersama pasukannya pergi berburu dan mereka tersesat jauh di dalam hutan dan ditangkap oleh sekelompok penyembah roh. Satu persatu pasukan Raja disembelih untuk dipersembahkan ke dewa penyembah roh tadi sehingga apabila tiba giliran Sang Raja untuk disembelih, melihatkan jari Sang Raja yang putus, mereka tidak jadi menyembelih raja kerana dianggap cacat. Akhirnya Raja selamat dan kembali ke istananya.

Raja segera membebaskan menteri yang dipenjarakan tadi dan berkata “benar apa yang engkau kata wahai menteri, pilihan Allah adalah yang terbaik”. Kemuadian Sang Raja menceritakan apa yang terjadi kepada dirinya kepada menteri tadi lalu Sang Raja bertanya kepada menterinya itu, “apakah penjara bagimu adalah yang terbaik daripada pilihan Allah?” Sang menteri menjawab, “benar wahai raja, pilihan Allah adalah yang terbaik”.

Sang Raja bertanya terus “apakah hikmahnya bagimu wahai menteri?” Menteri menjawab, seandainya saya tidak masuk penjara tentunya saya akan ikut bersama raja berburu dan tentunya saya sudah disembelih bersama pasukan lainnya. Namun Allah menyelamatkan saya dengan memasukkan saya ke dalam penjara.

Begitulah sahabat, apa yang nampak pahit di mata kita, ternyata penuh kebaikan di hadapan Allah dan sebenarnya Allah berikan kebahagiaan yang sangat berharga akan setiap pilihan-Nya. Indah bukan perancangan Dia?

Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Bukankah kita sepatutnya melihat hikmah yang begitu besar di sebalik semua itu?

Semoga kita tergolong dalam kalangan orang yang sentiasa  bersyukur, berlapang dada dengan setiap perkara yang berlaku, selalu berfikiran positif kepada Allah, tidak berprasangka buruk akan setiap pilihan-Nya dan sentiasa tabah atas ujian dan tribulasi daripada-Nya sehingga kita berjaya memetik hasilnya di dunia mahupun di pintu syurga kelak. Amin.

Wallahualam.

[Tinta seorang Mujahadah]

No comments:

Post a Comment