Wednesday 31 December 2014

TAHUN BARU, SEMANGAT BARU.

Assalamu’alaikum w.b.t

Dengan nama Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

Alhamdulillah thummal Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t kerana dengan limpah kurnia-Nya, nyawa kita masih lagi berterusan sehingga dapat menyaksikan perginya tahun 2014 dan hadirnya tahun 2015. Moga apa yang kita azamkan pada tahun 2014 telah dimakbulkan Allah s.w.t dan kita dapat melangkah ke tahun baru ini dengan azam dan semangat yang baru.

Sepanjang tahun 2014, pelbagai musibah telah menimpa rakyat Malaysia. Antaranya termasuklah kehilangan pesawat MH370, kemalangan pesawat MH17 dan banjir besar yang melanda pantai timur terutamanya negeri Kelantan. Selain itu, mungkin ada dalam kalangan kita yang menghadapi ujian lain yang lebih berat seperti kehilangan harta benda, nyawa orang tersayang, tanaman dan sebagainya. Kesusahan sebeginilah yang mematangkan kita. Bagaimana kita menghadapi masyaqqah (kesukaran) itulah yang membentuk karakter diri kita.

أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا۟ ٱلْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ ٱلَّذِينَ خَلَوْا۟ مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ ٱلْبَأْسَآءُ وَٱلضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا۟ حَتَّىٰ يَقُولَ ٱلرَّسُولُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مَعَهُۥ مَتَىٰ نَصْرُ ٱللَّهِ ۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ ٱللَّهِ قَرِيبٌۭ

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).
(Surah al-Baqarah:214)

Jadikanlah ujian ini sebagai penguat iman dan yakinlah bahawa pertolongan Allah itu adalah pasti dan sangat dekat. Di kesempatan ini juga, saya mewakili Islamic Youth Association (IYA) Manipal mengucapkan selamat datang kepada semua pelajar baru dari AUCMS. Semoga kalian dapat segera membiasakan diri dengan suasana baru di Manipal.

Akhir kata, semoga dengan melangkahnya kita ke tahun baru ini, iman dan amal kita akan turut bertambah, insya-Allah.


Luqman Hakim bin Zaharan
Presiden Islamic Youth Association (IYA) Manipal

No comments:

Post a Comment