Ilmu
itu amanah.
Suatu
ketika, penulis diberi kesempatan yang singkat dengan sumber yang terhad untuk
menelusuri sisi kehidupan dan perjalanan seorang penuntut ilmu, seorang ilmuwan,
seorang ulama’, seorang penulis, yang orang kebanyakan menggelarkan beliau
sebagai Imam Al Nawawi.
Meskipun
begitu, peluang pembacaan itu memberi pengajaran besar buat diri, kepuasan
seorang pembaca terutama yang berkait rapat dengan diri yang juga merupakan
seorang penuntut ilmu.
Al Nawawi.
Sebut
sahaja nama beliau pasti cepat sahaja membayangkan penulisannya yang tersohor
dan terus menjadi rujukan masyarakat umum hari ini, Kitab Hadith 40 Imam Al
Nawawi. Tidak terlupa juga penulisannya yang digelar beliau taman-taman Syurga,
iaitu Kitab Riyadhus Solihin yang turut memenuhi kebanyakan rak-rak buku di
masjid.
Namun,
sebagaimana ilmuwan Islam lain, kecerdasan beliau bukan hanya pada dua kitab
ini sahaja, malah begitu banyak lagi penulisan yang telah dihasilkan oleh
beliau, malah yang lebih mengujakan semuanya berlangsung dalam tempoh yang
begitu singkat, dalam ruang lingkup usia singkat yang dilalui oleh Imam Al
Nawawi.
Barangkali
untuk membaca dan mengupas kesemua penulisan beliau, melangkaui pelbagai
lapangan disiplin ilmu, seakan jauh daripada kemampuan kita sekarang. Apa yang
pasti ialah kita mempunyai kesamaan dengan Imam Al Nawawi, yakni beliau juga
merupakan seorang penuntut ilmu yang sama seperti kita.
Kecerdasan
beliau bukan terhasil sehari semalam, bukan juga sekadar menghafal buta apa
yang diajar di dalam kelas, tetapi melalui jalan yang sama sebagaimana kita.
Keperitan, kesusahan, pengorbanan, kejayaan dan kegagalan yang sama. Bezanya,
beliau melalui dengan penuh berdisiplin, latihan dan jelas dengan matlamat ilmu
yang dituntut beliau. Maka, kita tidak akan terkejut dengan semangat beliau dalam
menghasilkan begitu banyak penulisan yang terus bermanfaat kepada masyarakat
sehingga saat ini.
[ kredit ] |
Imam
Al Nawawi dalam banyak penulisannya, satu daripadanya mengupas tentang adab dan
ciri-ciri yang perlu ada pada seorang ahli atau penuntut ilmu. Antara perkara
yang dibincangkan oleh beliau ialah senarai penyakit yang berkemungkinan besar
menghingapi jiwa seorang penuntut ilmu, yang turut menarik untuk kita
bincangkan bersama,
Antara
yang dinyatakannya sebagai yang pertama ialah penyakit cemburu.
Tanpa
menafikan cemburu yang membawa kepada persaingan sihat seperti cemburu akan
seseorang yang kaya dengan ilmu dan berjaya memanfaatkan ilmu untuk orang lain,
cemburu yang menggalakkan kita untuk menuntut ilmu agar menjadi yang bermanfaat
dibolehkan. Namun, yang menjadi perselisihan pada hari ini ialah cemburu bukan
lagi kerna mahu menjadi bermanfaat, tetapi cemburu lebih kepada nilaian
material, markah, menjadi perhatian guru, keluarga mahupun rakan sekelas.
Salahkah
kita mengejar markah yang tinggi?
Markah
yang tinggi ialah penanda aras percapaian kita. Markah ialah alat untuk kita
mencapai peringkat yang lebih tinggi, agar dapat meluaskan lagi pandangan dalam
bidang ilmu yang diceburi, agar berpeluang meragut lebih banyak pengalaman
ilmu.
Tetapi,
yang perlu menjadi jelas ialah markah bukanlah matlamat sebenar ilmu itu.
Matlamat ilmu itu ialah agar ilmu itu berguna untuk diri kita dan kepada masyarakat.
Kita tidak sekadar dihantar untuk mendapat markah yang tinggi, tetapi agar kita
dapat pulang berbakti dengan terbaik kepada masyarakat nanti.
Inilah
apa yang dikatakan kejujuran seorang penuntut ilmu terhadap amanah ilmu yang
ditanggungnya. Kejujuran inilah menjadi pasak utama kepada begitu ramai ilmuwan
terkenal untuk sanggup berkorban jiwa dan masa agar dapatan dan ilmu yang diperoleh
mereka mampu memberi kemudahan kepada masyarakat.
Penulis
percaya bahawa ilmu yang kita belajar diperingkat ijazah bukan lagi sekadar
mainan peperiksaan, tetapi ilmu yang pasti akan digunakan apabila kita berada dalam
medan bekerja kelak. Markah yang tinggi, kelulusan yang cemerlang, latar
belakang institusi yang dilalui tidak bermakna apabila kemahiran ilmu yang
dipelajari tidak mampu diolah dalam bentuk yang boleh dipraktikkan, tidak
bermakna apabila kita melayan masyarakat seakan berhadapan sebuah buku, lesunya
komunikasi, tidak bertapak pada realiti.
Sahabat-sahabat
pasti tertanya, mengapa pula isu kejujuran seorang pelajar atau amanah ilmu ini
perlu dibincangkan pada ketika saat yang genting sebegini, dalam masa yang
singkat yang memerlukan sokongan untuk terus melangkah bersedia di dalam dewan
peperiksaan?
Kerna
kejujuran ilmu ini akan paling teruji dalam situasi sebegini.
Situasi
di mana kita boleh sahaja mengabaikan orang disekeliling kita, keadaan yang
besar kemungkinan menjadikan kita seorang yang mementingkan diri sendiri,
terlupa menghubungi keluarga yang menaruh rindu.
Kita
penuntut ilmu akan diuji. Belajar untuk lulus atau belajar untuk menjadi doktor
yang berjaya? Adakah pada ketika ini belajar, musafir kerna Allah itu akan
menjadi retorik semata-mata? Keadaan inilah yang paling kritikal. Keadaan yang
perlu kita muhasabah semula. Keadaan yang memerlukan kita bertapak kembali pada
bumi yang nyata. Keadaan yang kita kena jelas kita mahu ke mana. Berhenti
sejenak untuk fikirkan.
Hanya
yang pasti, seseorang yang belajar kerna ingin memanfaatkan ilmunya tidak akan
membenarkan dirinya gagal.
Jadi,
bagaimana kita dalam keadaan sebegini, mahupun dalam perjalanan yang masih jauh
untuk turun bekerja dalam masyarakat ini mahu berbakti sebagaimana seruan
matlamat ilmu itu?
Jawab
penulis, belajarlah bersungguh-sungguh, berilah perhatian dalam kelas, buat
nota yang mudah difahami, kemudian ajarilah, bimbinglah sahabat-sahabat kita
yang masih tidak tahu agar kita mampu berjaya bersama, agar dia juga berpeluang
untuk memanfaatkan diri mereka kepada orang lain sebagaimana kita.
Tidak
merugikan, malah lebih menguntungkan.
Usaha
dan kebergantungan kita hanyalah pada Allah.
Oleh:
Pelajar Tahun 1,
Jurusan Perubatan,
Melaka-Manipal Medical College
No comments:
Post a Comment