Mengapa mengharapkan syurga?
Tidak cukupkah nikmat dan pemberian Tuhan itu
Tidak cukupkah nikmat dan pemberian Tuhan itu
Sudah bagaikan syurga buat kaum yang
bersyukur?
Mengapa takut pada neraka?
Bukankah maksiat dan dosa dosa itu
Mengapa takut pada neraka?
Bukankah maksiat dan dosa dosa itu
Bagaikan sengsara pada yang mengaku beriman.
Dua elemen penting yang menjadi asas
dalam proses pembaikan kehidupan manusia adalah kewujudan sifat takut dan
harap. Takut, dalam erti kata lain, adalah perasaan ragu-ragu, atau keengganan
terhadap sesuatu. Di suatu sudut, takut juga membawa erti kegelisahan oleh
sebab hukuman yang bakal menimpa. Lantaran itu, wujud dua kelainan jenis
tingkah laku yang dipengaruhi oleh sifat takut. Pertama, penolakan terhadap sesuatu
perkara. Individu yang masih takut-takut atau ragu dalam melaksanakan sesuatu
perkara kerana belum cukup keyakinannya. Ataupun belum cukup ilmunya dalam
kesahihan sesuatu maklumat lalu memberanikan dirinya berfikir dan mencari
sampai cukup ilmunya, barulah kemudian berani melaksanakan apa yang
diketahuinya itu. Orang yang begini mempunyai daya pemikiran yang kritis dan
mampu melaksanakan sesuatu berlandaskan hujah dan tujuan. Kerana amalan yang
dilakukan adalah atas dasar kefahaman dan ilmu. Tetapi sikap seperti ini juga
ada bahayanya. Terlalu ragu-ragu dan ingin benar mencari kesahihan, akhirnya
orang ini kendur pada pengamalan dan tidak akan ke mana-mana. Kerana hakikat
ilmu yang sebenar bukan pada asas dan hujahnya, tetapi pada keindahan sesudah
ilmu itu dikerjakan. Ibarat seorang petani, mudah sahaja baginya menyemai
benih, tetapi belum tentu mudah menjaga benih itu sampai besar, berbunga,
berputik dan berbuah. Orang yang begini seharusnya hendaklah sabar dalam
mencari erti sebenar kehidupan meskipun ada sedikit keraguan dalam diri.
Tingkah
laku yang kedua adalah perbuatan yang dilaksanakan tetapi didorong atas dasar
takut kepada hukuman. Ketakutan yang seperti ini menimbulkan tindak balas
spontan dari pihak si pelaku. Hukuman itu bagaikan stimulus kepada individu
untuk sentiasa melaksanakan tugas. Secara kasarnya, respon yang diberikan
adalah memuaskan untuk jangka masa pendek. Kerana tugas yang diberikan akan
selalu tertunai meskipun berada dalam ketakutan. Walaubagaimana pun, apabila
hanya dorongan hukuman yang ditekankan secara berulang-ulang, kelak respon
daripada individu akan beransur-ansur berkurangan pada jangka masa panjang dan
akhirnya akan ditinggalkan terus perbuatan tersebut lantaran kurang kefahaman
tentangnya. Dan yang lebih buruk lagi adalah apabila gertakan hukuman itu
akhirnya tidak memberi kesan langsung ke atas individu tersebut. Kerana yang
diperkenalkan adalah ketakutan hukuman, bukan hakikat disebalik perbuatan.
Mengambil contoh, seorang anak kecil yang digertak oleh orang tuanya dengan
rotan jika tidak melaksanakan solat. Terlalu takut pada hukuman, akhirnya anak
kehilangan makna di sebalik solat. Oleh itu, hendaklah ketakutan seperti ini
dihindarkan tetapi ditimbal balik dengan asas kefahaman ilmu dan makna supaya
yang dilaksanakan itu tidaklah sia-sia dan berkekalan untuk jangka masa
panjang.
Elemen yang kedua adalah harapan.
Harapan adalah umpama sesuatu yang menunggu di hujungnya. Harapan, adalah bagai
buah fikiran yang bertugas menggerakkan seluruh sendi supaya bekerja ke arah
destinasi yang sama. Kerana manusia meletakkan harapan, maka dikerahkan seluruh
anggotanya supaya sentiasa bergerak dalam merealisasikan harapan tersebut.
Dalam erti kata lain, harapan juga disamakan seperti batu loncatan yang menjadi
motivasi kepada individu meskipun pekerjaan itu mengambil masa yang agak lama
untuk dikutip hasilnya. Semakin jauh atau susah perkara yang diharapkan,
semakin banyak usaha yang dilakukan dalam mencapai target tersebut. Tetapi jika
hanya harapan yang ditekankan tanpa dihadirkan sedikit rasa takut, kelak akan
mengundang kekecewaan. Terlalu meletakkan harapan tanpa mengambil kira aspek
lain yang mempengaruhi akibat dan kesan, akan menyebabkan individu ini khayal
dalam keindahan sebuah retorik dan angan-angan. Walhal tidak realistik. Kerana
individu seperti ini terlampau fokus pada satu jalan tetapi menutup mata mereka
untuk melihat lensa kehidupan yang lebih luas. Akhirnya apabila hasil yang
muncul tidak seperti yang diharapkan, individu ini akan bermula semula pada
titik permulaan dan proses yang sama. Dan seterusnya kekecewaan yang sama akan
berulang. Mengharapkan output yang berbeza, tapi masih bermula pada lokus yang
sama. Mana mungkin hasil yang timbul akan berbeza. Hakikatnya, takut dan harap
adalah dua entiti yang harus diletakkan pada kedudukan tertentu dan digerakkan
dalam fasa yang sejajar, sesuai dengan situasi yang berlaku.
Takut dan harap yang
hilang dalam falsafah cinta
[ kredit ] |
Sementara kita masih lagi berteka-teki
tentang di mana letaknya takut dan harap, cinta telah lebih dahulu menaiki
tangga teratas mengatasi segalanya. Ahli falsafah terdahulu mentafsirkan cinta
sebagai sendi segenap keutamaan dunia. Jika tiada cinta, nescaya kemanusiaan
akan hancur. Paulo Coelho di dalam makalahnya yang berjudul The Alchemist pula
menyifatkan cinta sebagai bahasa dunia yang menghubungkan ciptaan kepada pencipta.
Cinta pula mengandungi bahagiannya yang tersendiri. Cinta seorang ibu kepada
anaknya, suami kepada isteri, seorang kakak kepada adiknya, dan yang lain-lain.
Tetapi yang ingin ditekankan di sini bukanlah kecintaan kekeluargaan, tetapi
tentang hakikat kecintaan Tuhan yang tiada tolak bandingnya.
Sepertimana seorang lelaki
berkehendak cinta daripada seorang perempuan, tetapi mampukah cinta itu sendiri
hadir tanpa melihat kepada keayuan wajahnya? Jika selama ini kita hanyut pada
tulisan dan bait-bait kata pengarang yang indah sehingga ingin benar bertemu
dengan penulisnya, maka bagaimana pula perasaan kita sewaktu membacakan ayat
suci Al-Quran dari Tuhan? Cinta Tuhan itu bagaikan ketukan di muka pintu. Kita
buka, dan jika ketukan itu mengena pada kita maka kenallah kita pada-Nya.
Tetapi mampukah kita menjemput-Nya bertandang di ruang tamu bawah kesedaran
kita? Tidak mungkin. Kerana cinta itu hadir luar dari kesedaran kita. Cinta
bebas dari perangkap ilusi bawah sedar manusia, malah ia juga tidak terhad di
luar kesedaran semata-mata. Manusia tidak mampu menanggapi hakikat cinta Tuhan
yang sebenar. Malah mustahil untuk manusia mencapainya kerana keterbatasan
hakikat manusia itu sendiri. Supaya kita
merasai keindahan cinta, Tuhan merembeskan cinta-Nya kepada kita melalui ayat-ayat-Nya,
melalui kalam Allah yang agung yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w buat
umatnya. Tuhan berbicara kepada kita
melalui bahasa yang difahami manusia itu sendiri. Tetapi hadir-Nya tetap luar
dari kebiasaan. Cinta Tuhan tidak bersemayam pada bahasa tetapi luar dari
korpus bahasa itu sendiri. Sebagaimana Dia melarikan makna “Alif lam mim” daripada
kita. Kita akhirnya tetap akui bahawa agung-Nya cinta daripada Tuhan itu seluas
rahmat kepada seluruh alam.
Justeru, bagaimana seharusnya cinta
seorang hamba kepada Tuhan? Cinta memerlukan bukti dan pengorbanan. Pengorbanan
yang memerlukan latihan spiritual yang perlu selalu diperbaiki. Latihan
spiritual adalah persoalan mencari makna tersirat disebalik setiap perbuatan
menggunakan hati. Latihan spiritual juga termasuk persoalan mencari diri
sendiri, mempersoal hakikat kewujudan diri dan persoalan mengapa aku dicipta.
Dengan mengenali diri dan mencintai diri, seiring dengan itu akan wujud sifat
cinta kepada pencipta diri. Untuk
membuktikan kecintaan kepada Tuhan, maka disempurnakan segenap rukun Islam yang
menjadi asas didikan pertalian diri dengan Tuhan. Tetapi penumpuan pengukuhan
kecintaan dengan Tuhan semata-mata tidaklah cukup dalam survival kehidupan ini.
Apa gunanya mencari cinta Tuhan lalu mengasingkan diri jauh-jauh dan tidak
disebarkan kebahagiannya?
Dari Anas R.A Nabi s.a.w bersabda, “Tidak beriman seseorang daripada kamu sebelum ia cinta kepada saudaranya sebagaimana ia cinta kepada dirinya sendiri.
Kecintaan sebenar dalam kehidupan
manusia adalah mencintai tanpa meletakkan sepenuh pergantungan, atau menjadi
penyebab kepada kebergantungan itu. Mencintai kehidupan adalah melepaskan
kehidupan berlalu pergi tanpa perlu terikat dengan ilusi dan fantasi. Begitu
juga kecintaan manusia kepada yang lain. Mencintai makhluk ciptaan-Nya adalah
membiarkan insan yang dicintai menjadi dirinya sendiri. Bukan sahaja kecintaan
kepada insan, tetapi kepada seluruh nikmat pemberian Tuhan. Kecintaan terhadap
ciptaan Tuhan adalah dengan memahami proses pemisahan. Pemisahan bukanlah
bermakna pengasingan diri secara total atau kita tidak memiliki apa-apa, tetapi
adalah membiarkan diri bebas dari dimiliki oleh apa-apa kebergantungan selain Allah s.w.t. Kuncinya adalah dengan menyedari segala yang dimiliki di dunia ini
bukanlah kepunyaan kita. Kerana yang kita sangka adalah milik kita sebenarnya
tidak pernah sama sekali menjadi kepunyaan kita pada asalnya. Sekiranya ia
hilang dan kita menyedarinya, hakikatnya kita tidak pernah kehilangan apa-apa.
Kerana segala-galanya di dunia ini adalah kepunyaan Allah s.w.t, pemilik cinta
yang paling agung.
Jika kita menyedari hakikat cinta
Tuhan dan falsafah di sebalik cinta, takut dan harap yang dibicarakan awal tadi
bukanlah sesuatu yang menjadi permasalahan dalam memupuk sifat ketaatan kepada
Tuhan. Malah takut dan harap itu hanyalah permainan emosi yang sering bertukar-tukar
kedudukannya. Sedang takut dan harap mencari duduk letaknya di mana, kewujudan
cinta lantas melarutkan sifat takut dan harap lalu tenggelam terus ke dasar
kerana anugerah kehebatan cinta daripada Allah s.w.t yang tiada tandingan.
Wallahu’alam.
___________________________________________
Rujukan:
1) Falsafah Hidup,
Prof. Dr. Hamka
2) Agong Tanpa
Tengkolok, Fathi Aris Omar
No comments:
Post a Comment