Tuesday 7 July 2015

Ada Apa Dengan Ramadhan?


“Ramadhan tiba… Ramadhan tiba... Ramadhan tiba. marhaban ya Ramadhan... marhaban ya Ramadhan…”

Kedengaran riang apabila bait-bait lagu ini dialunkan disertai dengan semangat untuk menyambut kedatangan Ramadhan kareem.

1, 2, 3, 4 hari berlalu…  18, 19, 20…

Hari silih berganti, masa terus berjalan, Ramadhan juga sudah mula beransur pergi. Hati kecilku sering tertanya-tanya, ada apa dengan Ramadhan? Apa istimewanya Ramadhan?

Allah s.w.t. mengurniakan kita dengan satu bulan yang penuh dengan keberkatan dan pengampunan serta dibukakan-Nya pintu-pintu syurga seluas-luasnya dan ditutup pintu-pintu neraka serapat-rapatnya. Pada bulan ini juga manusia berlumba-lumba dalam membuat kebaikan, bersedekah, dan beribadah sepenuh hati. Subhanallah.

Namun begitu, istimewanya Ramadhan kareem (mulia) ini bukanlah sekadar merasai keperitan menanggung lapar dan dahaga, bersedekah pada yang kurang berkemampuan atau berterawih 20 rakaat setiap hari di masjid-masjid, tetapi ada sesuatu yang lebih istimewa daripada itu.

Ya, itulah dia lailatul qadr.

Malam yang mana dijanjikan oleh Allah sebagai malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Pada malam itu, diturunkan satu kitab agung dari Luh Mahfuz ke baitul izzah (langit dunia) yang menjadi panduan hidup kita kaum muslimin hingga ke hari ini. Malam di mana wahyu pertama diturunkan kepada baginda yang menjadi titik perubahan dalam kehidupan baginda seterusnya.

Tidak cukup dengan itu, malaikat-malaikat juga berpusu-pusu turun ke dunia dengan izin-Nya untuk mengurus semua urusan di dunia membawa bersama keberkahan daripada Ilahi. Mereka mencari jiwa-jiwa yang hidup pada malam kemuliaan itu semata-mata untuk menggapai reda dan keampunan-Nya. Dan sejahteralah malam itu sehingga terbit fajar.

Diriwayatkan oleh ibnu Abbas, bahawa Rasulullah ada menyebut tentang seorang lelaki dari Bani Israel, namanya Syam’un. Beliau merupakan seorang pahlawan Islam yang berjuang di jalan Allah selama seribu bulan. Beliau tidak pernah dikalahkan oleh musuhnya.
Disebabkan baginda terpegun akan kehebatan lelaki itu, maka Rasulullah berdoa:
“Ya Tuhanku, Engkau jadikanlah umatku lebih pendek umurnya dan lebih sedikit amalnya (amal yang sedikit tetapi besar ganjarannya).”
Lalu, Allah memakbulkan doa baginda dengan memberikan lailatul qadr kepada umat nabi Muhammad s.a.w. di mana jika seseorang menghidupkan satu malam itu sahaja, ganjarannya lebih baik dari lelaki Bani Israel yang berjihad selama 1000 bulan itu.

[ kredit ]

Subhanallah…

Dia telah menyediakan hadiah untuk kita yang berupa satu malam yang penuh barokah yang tidak diketahui kapan berlangsungnya. Kerana apa? Kerana Dia ingin melihat siapa dalam kalangan hamba-Nya yang berusaha dengan sebenar-benarnya untuk mencari maghfirah-Nya.

Amatlah rugi jika kita sendiri dengan rela hati menolak hadiah yang telah Allah sediakan untuk kita.
Ibaratnya seperti ayah anda telah membelikan kereta untuk anda tetapi kuncinya disorokkan di suatu sudut yang tidak anda ketahui untuk anda sendiri mencarinya. Jika tiada usaha dari diri anda untuk mencari kunci itu, maka andalah yang akan berasa rugi kerana tidak dapat menikmati kereta yang sepatutnya dapat anda pandu.

Di akhir bicara ini, saya ingin mengajak anda semua termasuk diri saya sendiri, untuk kita bersama-sama meningkatkan prestasi amal kita dalam beberapa hari Ramadhan yang masih berbaki ini. Rebutlah sepuluh malam terakhir Ramadhan ini dengan sebaik-baiknya. Janganlah kita dilalaikan dengan persiapan untuk menyambut aidilfitri sedangkan Allah telah menyediakan hadiah yang lebih istimewa untuk kita. Kita gunakan peluang kita beraya di perantauan yang kurangnya suasana untuk menyambut Syawal sebagai batu loncatan untuk kita lebih beramal dalam sepuluh hari terakhir Ramadhan ini.

Carilah… carilah lailatul qadr. Semoga ianya dapat mengubah kehidupan kita kepada yang lebih baik sebagaimana ianya mengubah kehidupan seorang insan bernama Muhammad.


Semoga kita bertemu dengan lailatul qadr. Biiznillah.

No comments:

Post a Comment