Saturday 7 March 2015

Ujian


Menjadi kebiasaan bagi kita melafazkan kalimah alhamdulillah setelah memperoleh sesuatu kegembiraan atau kebaikan. Masih teringat kenangan sewaktu mengambil keputusan PMR 7 tahun lepas, seorang sahabat telah sujud syukur sejurus melihat slip peperiksaan lantaran terlalu gembira walaupun keadaan agak sesak dengan pelajar dan guru. Itulah fitrah kita. Fitrah kita yang sangat suka pada kebahagiaan, ketenangan dan kegembiraan.

Tetapi, jalan hidup kita ini bukannya dihamparkan dengan permaidani merah dan dihiasi mawar merah. Lurus tanpa simpang, kering tanpa lopak, rata tanpa kerikil. Ada waktu, kita akan dihimpit dengan kesulitan. Ada waktu, kita jatuh hingga tiada daya untuk bangkit semula. Masalah kewangan, keluarga, konflik diri, penyakit, kematian dan sebagainya. Setiap dari kita pasti pernah melewati episod kesedihan dalam hidup kita. Saat ini, bila kita kenangkan kembali detik-detik kesusahan yang kita pernah lalui, apakah kita terfikir, macam mana aku laluinya?

Ramai orang gagal bangkit dari masalah kerana mereka tidak pandai atau mungkin tidak tahu bagaimana cara meguruskan masalah. Adalah normal sekiranya seseorang tidak dapat berfikir secara rasional ketika mengalami masalah kerana perasaan terlebih dahulu merajai hati dan minda sebelum kewarasan akal. Oleh itu, seseorang individu itu perlu bersikap lebih matang dan bijak mengawal diri sendiri dalam apa jua keadaan. Ya, cakap mungkin senang diperkatakan tetapi melunasinya amat sukar.

We are what we think.

Positifkan diri dalam apa jua situasi. Apabila ditimpa ujian, pulanglah kepada Tuan pemilik hati. Bunyinya agak klise, tetapi inilah hakikatnya. Apabila kita menyedari bahawa semua yang datang kepada kita adalah asalnya daripada Dia sama ada baik atau buruk, kita tidak akan berasa bahawa sesuatu yang terjadi itu sia-sia belaka. Kosong. Pasti ada hikmah dan pengajaran di sebalik perkara yang berlaku dapat kita diambil. Kita juga akan lebih menghayati detik-detik yang kita lalui untuk mencari makna dalam setiap langkah kita yang telah disusun cantik oleh Allah s.w.t. Dan pengertian inilah yang akan menguatkan semangat kita untuk terus kuat mengorak langkah menentang segala rintangan. "Allah uji aku sebab sayang". Kesusahan, keperitan dan kesedihan itu tidak lain dan tidak bukan adalah bertujuan untuk menarik kita semula agar berada di landasan yang benar. Boleh jadi kita terlalu leka dengan kesenangan, alpa dengan kemewahan dan lalai dengan kelapangan pada waktu itu.

Menelusuri kisah-kisah Rasulullah s.a.w semasa hayatnya, pasti sudah ramai maklum tentang peristiwa Isra' dan Mikraj. Kesedihan atas kehilangan dua orang kesayangan dalam hidup baginda tidak dapat dibendung lagi. 'Baginda kan kekasih Allah, mana mungkin diuji sebegini hebat?' Rasulullah s.a.w juga manusia biasa, menjalani harinya sama seperti kita. Tetapi, masya-Allah, perjalanan hidup baginda sangat sulit dan itulah yang membentuk keperibadian baginda! Jika kita selami sirah kehidupan Rasulullah s.a.w, Subhanallah, terlalu banyak perkara yang kita dapat belajar. Satu daripadanya adalah hebatnya kebergantungan baginda kepada Allah s.w.t. Kalau mengikut teori Darwin, manusia merupakan suatu reformasi dari seekor beruk yang mengalami proses transformasi menjadi seorang manusia. Namun, lain pula yang Allah ceritakan dalam kitab suci Al-Quran yang wajib kita imani seperti mana yang termaktub dalam rukun iman yang keempat. Kita diciptakan melalui proses yang sangat menakjubkan dan tak tercapai dek akal! Begitu agungnya ilmu Allah s.w.t. Oleh itu, tiada yang lain yang lebih mengenali kita melainkan pencipta kita. Dia mengetahui apa yang tersirat tanpa perlu kita luahkan. Dia memahami perit jerih kita dan Dia sangat mengetahui keterbatasan kita sebagai hamba yang lemah. Dalam kesempitan, Dia akan lapangkan. Dalam kesulitan, Dia akan permudahkan. Berusahalah untuk bangun malam seperti saranan baginda Rasulullah s.a.w. Menangis seperti anak kecil, merintih dan berdoa. Subhanallah... ketenangan yang sukar diungkapkan. Saat itu juga kita akan berasakan kasih yang tiada kata dapat menafsirkannya. Cukup hati menghayatinya dan memberi sebab untuk kita terus kuat menempuh hari esok yang masih belum pasti.

[ kredit ]

Ujian, masalah, kesusahan, jika diertikan merujuk kepada kamus bahasa pasti membawa maksud yang negatif. Bahkan, sesuatu yang sangat dihindari oleh manusia. Perlu kita sedar bahawa hidup ini sendiri adalah ujian dan ia tidak berputar atas pilihan kita. Apa yang mendatang itulah yang akan mencorakkan hari kita. Oleh sebab itu kita perlu mempersiapkan diri dengan segala kemungkinan. Bermula dengan minda yang positif, semuanya akan berjalan lancar dengan izin-Nya. Jika sesuatu perkara itu kita lihat buruk, maka buruklah ia. Cuba kita lihat dengan pandangan iman. Berikan definisi yang lebih baik. Secara automatik badan akan dapat bekerjasama dengan otak untuk membuat sesuatu pekerjaan dengan lebih sistematik, teratur dan penuh kematangan. Hayat yang kita tidak tahu bila penamatnya terlalu singkat untuk kita sia-siakan dengan kemurungan dan keluhan. Hadirkan jiwa dan carilah makna dalam setiap perbuatan kita kerana sebuah pengertian sudah cukup untuk memberi kepuasan kepada kita walau sesukar mana pun terpaksa kita untuk bertahan. Apabila lelah dengan kesulitan itu, pejamkan mata dan berbicaralah dengan Tuhan. Saat itulah kita akan berasakan segala kedinginan yang mendamaikan dan peroleh kekuatan yang baru. Semoga segala ujian yang kita tempuhi dengan sabar sebelum ini dapat menebus dosa-dosa yang menjadi noda hitam dalam hati kita.


Wallahualam.

No comments:

Post a Comment