Dunia peradaban awal pembinaan
tamadun telah lama meninggalkan kita sejak berkurun yang lalu. Sejak Nabi Adam
a.s dilahirkan sehingga era pascakemerdekaan hari ini, manusia telah mengalami pelbagai
perubahan baik dari segi pembangunan intelektual individu mahupun spiritual.
Bukan manusia sahaja yang bertambah maju, bahkan gedung ilmu pengetahuan tidak
kurang juga melebar dalam gelanggangnya yang tersendiri. Hari ini, generasi
kita agak beruntung kerana hidup dalam era modenisasi yang mana capaian
maklumat mudah didapati, lambakan ilmu dengan pelbagai teori dan ideologi, bergantung
kepada kita untuk mengambilnya atau tidak. Bagai gelas yang diisi air dengan
penuh, tinggal masa untuk diteguk sahaja.
Tetapi dalam keghairahan manusia
melengkapkan diri dengan ilmu pada zaman ini, pada masa yang sama kita agak
terkebelakang dalam pembangunan sosial masyarakat. Bahkan, belakangan ini, isu-isu
berkaitan masalah sosial terlalu kerap menjadi paparan media massa baik dari
dalam dan luar negara. Jenayah seperti pembunuhan, rompakan, keganasan rumah
tangga, ragut dan pecah rumah bukan lagi suatu yang asing dari sisi pandang
masyarakat. Atas dasar kemanusiaan yang utuh, ingin sekali penulis mengutarakan
isu yang sinonim dengan gender penulis sendiri yang sering menjadi
mangsa iaitu jenayah rogol.
Kajian menunjukkan rata-rata kes
jenayah rogol berlaku disebabkan kuasa atau sifat egoistik perogol yang
menggunakan pemerkosaan sebagai senjata untuk melakukan jenayah. Stigma masyarakat
pada hari ini adalah apabila seseorang wanita itu memakai pakaian yang tidak
menutup aurat, ia seolah-olah memberi gambaran bahawa wanita itu rela tubuhnya
menjadi tatapan orang ramai, mudah dieksploitasi dan sebagai ingin mencari
perhatian orang ramai. Hasilnya, timbul satu logik yang berpendapat jika wanita
yang membuka aurat diperkosa, ianya adalah disebabkan kesalahan wanita itu
sendiri. Tetapi jika wanita yang menutup aurat diperkosa, ia adalah takdir. Ini
bukan lagi soal ‘double standard’ tetapi soal tahap dimana rasional
masyarakat dalam penilaian bertunjangkan kemanusiaan?
Tidak sedikit masyarakat hari
ini gagal mencari persamaan titik lokus temu antara penguasaan ilmu dan sistem
nilai yang sepatutnya menjadi panduan berfikir masyarakat. Kegagalan ini
merencatkan pertumbuhan akal fikiran dan diterjemah pada pelakuan jasad hingga
akhirnya meruntuhkan moral dan akhlak si pelaku. Terpanggil oleh penulis, baik
kepada lelaki mahupun perempuan, untuk kita renung semula punca kepada
permasalahan sosial yang berlaku. Masyarakat hari ini terlalu rancak berbicara
hal-hal pencegahan atau hukum sehingga terabai penekanan pada akar umbinya.
Generasi hari ini kurang merenung dan menghayati sistem nilai. Nilai-nilai
seperti hormat menghormati, kebersihan mental dan fizikal, kemanusiaan, kasih
sayang dan semangat bermasyarakat kurang menjadi penghayatan generasi hari ini.
Nilai nilai sebegini tidak lain dan tidak bukan lengkap dapatannya dalam
Al-Quran. Tetapi, yang berlaku ialah Al-Quran itu hanya sekadar dibaca. Dibaca
tanpa diekstrak pengajarannya. Dibaca hanya sekadar ingin menambah amal tetapi
dangkal pada penghayatannya.
[ kredit ] |
Tidak mustahillah mengapa
Rasulullah s.a.w dikatakan memiliki akhlak yang paling terbaik. Kerana Al-Quran
itu sendiri sudah menjadi gambaran perilaku Rasulullah. Pemuda khususnya, harus
mengambil contoh peribadi Rasulullah s.a.w dalam menghargai dan menghormati
wanita. Kisah bagaimana akhlak mulia Rasulullah s.a.w menewaskan rancangan wanita
yang memberi limau masam dengan tujuan untuk mempermain-main Rasulullah s.a.w.
Tetapi dibalasnya dengan senyum dan layanan yang baik kepada wanita itu. Bahkan,
Rasulullah s.a.w makan sehingga habis limau yang diberi meskipun rasanya masam
yang teramat. Kisah sebegini boleh dijadikan contoh untuk pemuda hari ini.
Pemuda harus tanam sikap hormat pada wanita, bukan memandang wanita sebagai
objek tetapi sebagai manusia. Bukan hanya hormat pada hijabista moden, pada
kelompok yang menggentarkan rusuk kiri atau pada calon-calon zaujah (isteri)
tetapi pada keseluruhan manusia yang bernama wanita.
Adakah
ini bermakna wanita itu tidak perlu menutup aurat? Bebas berpakaian?
Ya, bebas. Setiap wanita bebas
memakai apa yang disukainya. Tetapi kebebasan yang bagaimana? Mereka bebas
memakai apa-apa sahaja asalkan pakaian itu menutupi aurat mereka. Penjelasan
tentang keperluan menutup aurat bukan menuntut kita untuk menghambur mereka
yang mendedahkan aurat dengan visual kepanasan api yang membakar semata-mata.
Pemahaman yang hanya berlandaskan pemahaman sebegini hanya menimbulkan
ketakutan dalam diri masing-masing tanpa mengenal hakikat sebenar syariat yang
diturunkan Allah. Bukan juga menuntut mereka disajikan dengan analogi mentah
seperti perbandingan gula-gula berpembalut dan gula-gula dihurung semut. Tetapi
ia lebih kepada persoalan pokok yang tiada mampu terjawab, tentang hakikat
sebenar keperluan manusia untuk hidup bertuhan. Tentang tujuan kehidupan insan
yang mengaku wujudnya Tuhan. Bagaimana seharusnya perilaku seorang abid (ahli
ibadah) terhadap Tuhannya.
Perilaku seorang abid kepada
Tuhannya tidak sama seperti perihal majikan dan buruh. Majikan itu memberi
pekerjaan kepada buruh, kerana tiada daya si majikan untuk melakukan kerja
berseorangan. Lalu, digajinya beberapa orang buruh untuk membantunya melaksanakan
kerja. Pulangannya pula bakal memberi kebaikan yang lebih kepada si majikan itu
sendiri. Tetapi hubungan hamba dengan Tuhan tidak begitu. Seorang abid yang
melaksanakan perintah Tuhannya, kebaikannya dipulang semula pada si pelaku.
Tuhan itu tidak berkehendak, malah tidak rugi walau si hamba tidak melaksanakan
perintah-Nya. Tetapi kerugian itu ditimpa semula atas si pelaku. Beza manusia
dengan haiwan bukan pada makan, minum dan tidur, tetapi kerana manusia mampu
merenung hakikat sesebuah syariat dan penciptaan dengan makna yang mendalam,
sambil mempertemu hikmah dalam pencarian. Hikmah ini menjadi asas kepada buah
fikiran dan refleksinya dipersembah melalui peribadi individu. Perlunya manusia
kepada syariat Tuhan tidak sama seperti keperluan pesakit kepada doktor.
Pesakit memerlukan doktor untuk merawat jasadnya. Tetapi syariat Tuhan
diturunkan untuk merawat jiwa dan rohani hambaNya.
Siapa antara kita yang tidak mahu
menuju kesempurnaan? Siapa antara kita yang mahu terus berada dalam kegelapan?
Walau telah banyak ilmu dan hikmah yang diperoleh sekalipun, malah sempurna
pada pengamalan nilai-nilai, yakinkah kita akan selamat dan sampai pada tujuan
kehidupan? Yakinkah kita telah sempurna tuntutan Yang Menjadikan kepada yang
dijadikan? Siapa yang ingin dilanggar ketika membawa kenderaan? Tidak ada.
Tetapi supaya tidak dilanggar, supaya tiada yang cedera, dijadikan aturan jalan
yang harus dipatuhi. Demikian juga tentang perjalanan hidup manusia. Orang yang
akalnya sihat tidak ingin dirinya rosak dan binasa. Tetapi supaya sampai kepada
tujuan perjalanan yang lurus, diadakan aturan suci dari Allah yang mesti
dituruti. Manusia yang bijak, yang mempunyai akal sihat, mampu mencari korelasi
seimbang, antara penghayatan sistem nilai dan syariat pemberian Tuhan.
Harapan penulis semoga setiap
yang membaca tulisan ini termasuk penulis sendiri merenung dan mengkaji semula
nilai-nilai Al-Quran yang barangkali beransur hilang dalam peribadi
masing-masing. Meski kita telah menuntut ilmu daripada pelbagai sudut sekalipun,
adalah tanggungjawab seorang muslim itu sendiri untuk menggunakan segala apa
yang dimilikinya untuk sampai kepada Tuhan. Kerana, apa gunanya hidup, jika
pengakhirannya bukan di sana? Sana – Syurga nan abadi.
No comments:
Post a Comment