Wednesday 28 October 2015

Bismillah, lillah!


Entri kali ini *kofkof* khas untuk junior MBSS 37 dan BDS 7. Apa khabar? Macam mana India setakat ni? Soalan klise bukan sahaja dari orang-orang  di Malaysia tetapi daripada kami di sini juga. Bertanya khabar itu sendiri sunnah, bukan sekadar penyedap bicara. Jadi? Silalah jawab soalan ni di ruangan komen di bawah. hehe.

Kedatangan adik-adik ke India tak lari jauh daripada ketibaan Muharram, tahun baru kita. Perasaan menyambut “new year” sepatutnya berkobar-kobar dan dinanti-nantikan kerana kali inilah saat yang tepat untuk menyenaraikan azam-azam baru lalu berubah menjadi lebih baik daripada tahun sebelumnya. Adakah Muharram kita sekadar makan bubur asyura dan perarakan Maal Hijrah? Hampir 19,20 tahun mungkin kali ini kita “rebranding” pengertian kita tentang Muharram. Iman perlu bertambah bukan?

Melihat kepada sudut permulaan tahun 1437 Hijrah, topik yang ingin dibicarakan bukanlah peristiwa hijrah Nabi kerana pada hakikatnya ia berlaku pada awal bulan Rabi’ul Awwal tahun ke-14 Kenabian. Perkongsian kali ini lebih kepada pengertian “hijrah hati”.

“Daripada Amirul Mukminin Abu Hafs 'Umar ibn al-Katthab RA beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: Bahawa sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan bahawa sesungguhnya bagi setiap orang apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya menuju kepada Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang dia mahu mencari habuannya, atau kerana seorang perempuan yang dia mahu kahwininya, maka hijrahnya ke arah perkara yang ditujuinya itu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas menunjukkan bahawa niat merupakan bahagian dari iman kerana ia merupakan pekerjaan hati. Ingat lagi pengertian iman? Mestilah kak, takkan tak tahu! Eh hakak tanya je, jangan marah. hehe. Iman itu membenarkan dalam hati, mengucapkan dengan lisan dan diamalkan dengan perbuatan. Jadi apa yang dibenarkan dalam hati?

Kebenaran itu adalah bila kita berniat melakukan segala pekerjaan dalam kehidupan kita bermula celik mata hingga tertidur sebab stay up KERANA ALLAH SAHAJA dan mengikut SYARIAT. Seperti apa yang dikatakan Raef dan Maher Zain dalam lagu mereka So Real:


Allah, everyday I’ll try to be as true as I can to You
‘Cause loving You the best I can
Will always be my number one and only plan
Yes everyday I’ll try to be as true as I can to You
‘Cause loving You the best I can
Will always be my number one and only plan

            Wahai junior, apa yang ada dalam hati anda sekarang ini? Perjuangan baru bermula di bumi al-Maududi dan apa yang penting sekarang adalah untuk menetapkan langkah pertama kita atas dasar apa. Bukan sekadar “Aku berniat nak jadi doktor kerana Allah”, tapi ia lebih daripada itu. Niat yang betul akan menetapkan orientasi kita terhadap kehidupan (kerana niat itu lebih dari sekadar ketika mengangkat takbir solat!) kerana hakikat kehidupan itu ada nikmat musibah, pahala dosa dan syurga neraka. Niat yang betul akan menyebabkan kita orang yang kaya dengan pahala, jadi perlukah kita menagih penghargaan manusia? Secara ringkasnya, hiduplah sebagai seorang Muslim praktikal yang hatta untuk tersenyum pun berniat kerana Allah. Bismillah, lillah!  




.........................

“Puasa yang paling utama setelah puasa pada bulan Ramadhan adalah puasa pada bulan Muharram, dan solat yang paling utama setelah solat fardhu adalah solat pada waktu malam”.
(Riwayat Muslim)



Oleh:
Pelajar Perubatan Tahun Pertama,
Melaka-Manipal Medical College.


No comments:

Post a Comment