Sejurus selepas kita lahir, telah tergalas suatu beban
atau dalam erti kata lain, suatu tanggungjawab yang diletakkan di atas bahu.
Sewaktu di alam kanak-kanak, kita disuruh belajar mengenal huruf a, b, c,
mengira satu, dua, tiga, serta pelbagai jenis ilmu dan pengetahuan asas yang
lain, sehingga kita mencapai tingkatan akal yang lebih tinggi. Selesai
dari asuhan keluarga, kita menuju kearah kebebasan dan keseronokan hidup yang
kita panggil zaman muda mudi. Kita kemudian terus ke lapangan pekerjaan dan
mengerah seluruh keringat untuk memenuhi keperluan keluarga. Kelak, sesudah
sampai seruan yang tidak mampu kita elakkan walau sesaat, berpindahlah kita
dari kehidupan yang fana kepada kehidupan yang baqa’. Bertemulah kita dengan
Yang Maha Pencipta, dan celiklah kita dari lena yang panjang. Demikianlah
rakaman kehidupan yang kitarannya berulang-ulang dari generasi terdahulu
sehinggalah yang terkemudian.
Lalu, jika jarak antara hidup dan mati ini sesingkat azan
dan iqamah, maka bagaimana seharusnya
kita isi kehidupan di dunia ini?
“Sungguh, Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al-quran) dengan membawa kebenaran untuk manusia, barangsiapa mendapat petunjuk maka petunjuk itu untuk dirinya sendiri, dan siapa sesat maka sesungguhnya kesesatan itu untuk dirinya sendiri, dan engkau bukanlah orang yang bertanggungjawab terhadap mereka.”Az – Zumar (39:41)
Demikian Allah s.w.t menukilkan kepada kita perihal
perlunya manusia berpegang kepada Al-Quran, yakni sebagai petunjuk kebenaran
dan jalan beroleh kebaikan. Namun, jika terdapat jua yang memilih untuk
menyimpang dari kebaikan, maka bukanlah menjadi tanggungjawab kita terhadap
tindakan mereka. Lantaran kejahatan yang dilakukan adalah antara Allah dan pelaku
perbuatan tempang tersebut. Tetapi, itu bukanlah asbab untuk kita berlepas
tangan atas segala kemungkaran dan kejahatan yang pelaku itu lakukan.
Walaubagaimana pun, hendaklah juga kita yakin bahawa
sejauh mana kejahatan cuba dihamparkan, kebaikan tetap akan menang. Kerana asal
fitrah manusia itu adalah kebaikan, hanya saja hawa nafsu yang sukar dibendung
menjadi pendorong ke arah kejahatan.
Tetapi apakah dengan semata semata mengerjakan ibadat,
seseorang itu sudah layak digelar mukmin? Atau semata-mata telah meninggalkan
kejahatan telah boleh digelar mukmin?
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?”Al – Ankabut (29:2)
Tentu sekali tidak. Sebab kemuliaan iman itu adalah
berlian yang mahal harganya. Semakin digilap, semakin berkilat. Iman akan selalu
diuji oleh Tuhan dalam dan dangkalnya terlebih dahulu. Jika tidak bergeser dari
kedudukannya setelah datangnya ujian, barulah layak seseorang itu digelar
beriman.
Sebelum kita menilik kesengsaraan yang diuji ke atas
kita, kita telusuri dahulu kesengsaraan yang ditanggung para anbiya’.
Di dalam Surah Yusuf, Allah mengajarkan kepada kita
tentang erti sabar dan pentingnya meletakkan pengharapan kepada Allah. Nabi
Ya’akub kehilangan anaknya, Yusuf yang sangat disayanginya. Bertahun kemudian,
beliau kehilangan adik Yusuf sendiri iaitu Bunyamin, yang ditangkap oleh wakil
raja Mesir (Yusuf). Tiada lain yang
menjadi kekuatan kepada Nabi Ya’akub melainkan sabar dan hanya kepada Allah
tempat meminta pertolongan.
Kita telusuri juga kisah Nabi Ibrahim. Sungguh ujian
yang diberikan tiada tandingan beratnya. Bayangkan siapakah yang sanggup
melakukan jika disuruh menyembelih anak kandung sendiri. Dan ke manakah yang
dia lebih cinta, kepada Tuhannya atau kepada anak kandungnya?
Keyakinan yang cetek kepada Tuhan tidak mungkin akan
menghasilkan kecekalan dan kekuatan dalam peribadi para anbiya’ yang
diceritakan tadi. Di sinilah pentingnya kekuatan iman setelah diuji oleh badai
kehidupan. Tingkatan keimanan tidak ubah seperti anak tangga yang dinaiki dari
bawah. Jika kaki kuat berpijak, sebesar mana pukulan yang menghambat hanya akan
menaikkan kaki setingkat ke atas lagi. Tetapi jika kaki lemah, tangan tidak
kuat bergantung, pukulan yang tadinya hanya menjatuhkan diri ke bawah. Yang
kita sedihkan, setelah tingkatan kehidupan berjaya dinaiki, jatuhnya kemudian
bukanlah sedikit, tetapi jauh terjerumus ke tangga yang terbawah, sehingga
sukar dan payah untuk naik kembali.
Ketika saat ini, kesakitan pada jiwa akan bertambah
parah. Hanya dengan kembali kepada suruhan agamalah jalannya. Dan pada masa
beginilah Allah membukakan pintu taubat kepada hamba-hamba-Nya yang ikhlas dan
menginginkan kebaikan .
“Tidakkah mereka mengetahui., bahawa Allah menerima taubat hamba-hamba-Nya dan menerima zakat-Nya, dan bahawa Allah Maha Penerima taubat, Maha Penyayang?”At – Taubah (11:104)
Taubat bermaksud kembali. Kembali menguatkan
kepercayaan kepada Allah setelah jiwa yang tadinya berkecamuk disusun semula.
Memohon keampunan kepada Allah dan berdoa dengan sekuat hati minta ditunjuki
jalan yang lurus, agar diri tidak lagi terjerumus ke takah kehidupan yang
dahulu. Seterusnya dikuatkan juga dengan perjanjian di antara diri dengan Allah
agar tidak mengulangi kesalahan tersebut di strata kehidupan yang akan
datang.
Berkata Imam Hasan Al Basri, sewaktu badan sihat dan
hati menjadi senang, semua orang akan berani mengaku diri beriman. Tetapi
setelah datangnya ujian, akan lebih tahulah kita benar ataupun tidak pengakuan
keimanan itu. Sebab itu jalan menuju kebaikan selalu sahaja sukar, tetapi
membuahkan pengakhiran yang baik. Dan jalan menuju hawa nafsu selalu sahaja
mudah dan nikmat, tetapi hanya sementara. Kita ini menuju dari perjuangan kecil
ke perjuangan yang lebih besar, yakni perjuangan melawan hawa nafsu sendiri.
Berapa ramai orang yang tewas dalam pertempuran ini, sehingga sanggup
menggugurkan prinsip keimanan dalam diri, hanya kerana tidak sabar dalam ujian
yang diberikan. Padahal bukanlah terlampau besar ujian yang ditimpa, tetapi disebabkan
keimanan yang selalu sahaja rapuh kerana tidak dikukuhkan dengan asas yang
betul.
Penyesalan yang timbul lantaran diri melakukan kesalahan
tidaklah boleh dipandang enteng. Kerana lintasan hati yang berlaku hari ini
tidak mungkin sama di masa yang seterusnya. Janganlah kita membiarkan
peringatan dari Tuhan berlalu begitu sahaja, bagaikan isyarat dari Tuhan yang
tak sempat disampaikan. Kembalilah semula kepada Yang Menciptakan. Islam tidak pernah
meletakkan perantaraan antara seorang hamba dengan Tuhannya. Berdoa dan
bertaubatlah, kerana seluas-luas pintu dalam agama adalah pintu taubat. Pendosa
yang tidak putus-putus meminta keampunan daripada Tuhannya adalah hamba yang
memiliki definisi yang luas tentang Tuhan, yang hatinya selalu hidup dan
percaya akan rahmat Tuhan itu tiada terbatas. Selagi belum dipanggil menghadap
Ilahi, harapan untuk kembali sentiasa ada.
[kredit] |
“Katakanlah, wahai hamba – hambaku yang melampaui batas terhadap diri sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa – dosa semuanya. Sungguh, Dia – lah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.”Az – Zumar (39: 53)
Wallahua’lam.
Rujukan:
Al Quran
Tasauf Moderen
Lembaga Budi
No comments:
Post a Comment