Rejab secara bahasa bermaksud mengagungkan atau memuliakan.
Bulan Rejab merupakan bulan yang ke tujuh dalam kalendar hijrah. Ia dinamakan
Rejab kerana orang-orang Arab pada zaman jahiliah memuliakan bulan ini lantas
mengharamkan apa jua bentuk peperangan pada bulan ini. Di antara kabilah Arab
yang ekstrem dalam mengagungkan bulan Rejab ini adalah bani Mudhar.
Di dalam kalendar umat Islam terdapat dua belas bulan yang
mana Allah S.W.T. telah memuliakan empat bulan darinya. Firman-Nya:
Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di
sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab
Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang
dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah agama yang betul lurus, maka
janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu
(dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya
sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah
beserta orang-orang yang bertaqwa. (al-Tawbah (9) : 36)
Imam
al-Qurthubi berpendapat tafsiran : Maka
janganlah kamu menganiaya diri kamu-di dalam ayat di atas bermaksud jangan
seseorang itu menjadikan apa yang diharamkan pada bulan ini halal dan janganlah
mengharamkan apa yang halal.
Jika
firman-Nya di atas hanya menunjukkan terdapat empat bulan yang dihormati dalam
setahun maka sabda Nabi s.a.w. ini memperincikan lagi tentang nama bulan-bulan
tersebut:
Sesungguhnya zaman itu akan terus
berlalu sebagaimana saat Allah menciptakan langit dan bumi. Setahun itu ada dua
belas bulan. Empat di antaranya ialah bulan-bulan yang haram, tiga di antaranya
ialah berturut-turut, iaitu bulan-bulan Dzulqaedah, Dzulhijjah dan Muharram.
Bulan Rejab adalah bulan Mudhar (nama satu kabilah) yang terletak di antara
Jamadilakhir dan Sya’ban. (Hadis
riwayat Imam al-Bukhari, no: 4662)
Ternyata bulan Rejab termasuk dalam bulan-bulan yang telah
dimuliakan oleh Allah S.W.T.. Justeru itu telah tersebar dalam masyarakat kita
behawa terdapat amalan-amalan yang dikhaskan sempena bulan Rejab ini dan ianya
memiliki fadilat-fadilat yang besar. Namun begitu pada hakikatnya tidak wujud
satu dalil yang sah menunjukkan terdapat amal-amal ibadah yang tertentu
bersempena dengan bulan Rejab. Hal ini telah diperakui oleh tokoh ulamak hadis
bermazhab Syafie iaitu al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqalani r.h dalam kitabnya
Tabyin al-Ajib Bimaa Warada Fi Fadli Rajab yang mana menurut beliau tidak ada
hadis yang sahih tentang keutamaan bulan Rejab (melainkan ia termasuk
bulan-bulan haram), puasa Rejab dan solat malam pada bulan Rejab yang dapat
dijadikan pegangan.
PUASA
REJAB
Adalah masyhur di sisi masyarkat kita bahawa disunatkan
untuk berpuasa pada 1hb Rejab, hari Khamis minggu pertama bulan Rejab, Nisfu
Rejab dan 27hb Rejab sempena Israk Mikraj. Untuk menguatkan hujah puasa-puasa
sunat ini maka diketengahkan beberapa riwayat-riwayat palsu serta lemah
bersertakan ganjaran pahala yang besar. Menurut Syaikh al-Islam Ibnu Taymiyyah
r.h di dalam Majmu’Fatawa:
Adapun puasa bulan Rejab secara
khusus disandarkan kepada hadis-hadis yang kesemuanya dha’if (lemah) bahkan
maudhu’ (palsu) yang tidak dijadikan sebagai hujah oleh ahli ilmu dan bukan
pula termasuk hadis dhaif yang dikategorikan dalam amalan-amalan mulia tetapi
hadis-hadis dhaif yang masuk dalam kategori hadis dusta. – Dinukil dari kitab
al-Bidabal-Hauliyyah karya bAbdullah bin Abdul Aziz al-Tuwaijiry (edisi
terjemahan dengan tajuk Ritual Bidaah Dalam Setahun, Darul Falah, Jakarta
2003), ms. 243-244.
Ibnu
Rajab di dalam al-Mughni pula berkata:
Mengenai keutamaan puasa khusus pada
bulan Rejab, tidak ada satupun hadis sahih yang diriwayatkan daripada Nabi
s.a.w. mahupun para sahabat.
– Dinukil dari kitab al-Bidab al-Hauliyyah, ms. 245.
Syaikh
Sayyid Sabiq r.h pula berkata:
Mengenai puasa pada bulan Rejab,
tiada kelebihan yang menonjol baginya berbanding bulan-bulan lain melainkan ia
termasuk bulan-bulan suci. Dan tidak diterima dari sunnah keterangan yang sah
bahawa berpuasa pada bulan itu mempunyai keistimewaan khusus. Ada juga diterima
riwayat (tentang keutamaan berpuasa pada bulan Rejab), tetapi tidak
dipertanggung-jawabkan sebagai hujah (Sayyid Sabiq, Fiqhu
as-Sunnah)
Sungguhpun
begitu apa yang ditemui adalah riwayat daripada para sahabat Nabi yang melarang
puasa pada bulan Rejab.
Ibnu
Abi Syaibah meriwayatkan daripada Kharsyah bin Hurr yang berkata: Saya melihat Umar r.a membuat makanan untuk
manusia pada bulan Rejab hingga mereka meletakkanya di dalam mangkuk besar.
Umar berkata: Makanlah, kerana ini adalah bulan yang diagungkan oleh
orang-orang jahiliyah. (Hadis
riwayat Ibnu Abi Syaibah dalam Mushannif)
Malah
Saidina Umar juga dikatakan telah memukul tangan mereka yang berpuasa pada
bulan Rejab :
Daripada
Atha, dia berkata: Ibnu Abbas melarang
puasa pada bulan Rejab seluruhnya, agar tidak dijadikannya sebagai hari besar
(hari raya). (Hadis riwayat
Abdurrazaq dalam Mushannif)
Selain
dari itu terdapat juga di kalangan masyarakat kita yang mengamalkan berpuasa
berterusan selama tiga bulan iaitu pada bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan.
Amalan ini juga sebenarnya tidak memiliki sebarang dalil yang sah. Imam Ibnul
Qayyim r.h berkata:
Rasulullah tidak berpuasa pada tiga
bulan tersebut secara terus menerus seperti yang dilakukan sebahagian orang dan
baginda sama sekali tidak berpuasa pada bulan Rejab dan baginda pun tidak
menggalakkan berpuasa pada bulan Rejab. Bahkan diriwayatkan daripada baginda
bahawa baginda melarang berpuasa pada bulan Rejab seperti yang diriwayatkan
oleh Ibnu Majah.
Meskipun
begitu sekiranya seseorang itu berpuasa pada bulan Rejab tanpa niat mengagungkan bulan tersebut sebagaimana golongan
jahiliah dan tidak menyakini
fadilat-fadilat palsu yang dikaitkan dengan puasa pada bulan Rejab tersebut
atau dia hanya berpuasa bertepatan dengan hari-hari
yang disunatkan berpuasa seperti puasa hari Isnin dan Khamis, puasa Ayyam
al-Bidh (puasa pada tarikh 13,14 dan 15 setiap bulan) atau Puasa Nabi Daud
(puasa selang sehari) dalam bulan Rejab, maka puasa sebegini dibenarkan oleh syarak. Wallahu a’lam.
“Rejab adalah bulan Allah , Sya’ban bulanku
dan Ramadhan bulan umatku….”
Kata Ibnu – Jauzi :Hadith ini adalah Maudhu’ ( tertolak). Al-Kasa-i yang terdapat
dalam sanadnya tidak dikenal orangnya . Manakala An-Naqqassi iaitu Abu Bakar
bin Muhammad bin Al- Hasan An- Naqqassi dituduh berbohong
Abu Muhammad Al- Khallal ,
Ad-Dailami , Al-Ashbahani meriwayatkan dari Mansor bin Yazid Al-Asadi , dari
Musa bin ‘Imran , dari Anas bin Malik r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Bahawasanya
di dalam Syurga ada sebuah sungai yang dipanggil Rejab , airnya lebih putih
daripada susu dan lebih manis daripada madu , barangsiapa berpuasa sehari sahaja
dari bulan Rejab nescaya Allah memberinya minum dari sungai itu”.
Kata Az-Zahabi : Mansor bin Yazid
tidak dikenali orangnya dan khabarnya (
Hadithnya ) adalah Batil.
Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan
Maudhu’ (Jld 1) – Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 5143.)
Hadith yang biasa digunakan Puasa
Rejab seperti berikut : Ibnul-Jauzi menyebutkan dari riwayat Al-Furat bin
As-Saib , dari Maimum bin Mahran dari Abu Zarr r.a. katanya : Rasulullah s.a.w.
bersabda : Ertinya:
“Barangsiapa
berpuasa sehari dari bulan Rejab disamakan dengan puasa sebulan . Barangsiapa
berpuasa tujuh hari dari bulan Rejab nescaya ditutup baginya pintu – pintu
Neraka Jahim yang tujuh . Barangsiapa berpuasa lapan hari dari bulan Rejab
nescaya dibukakan bagikan baginya pintu – pintu Syurga yang lapan itu .
Barangsiapa berpuasa sepuluh hari dari bulan Rejab maka Allah menukarkan
kejahatan – kejahatannya dengan kebaikan – kebaikan , dan barangsiapa berpuasa
lapan belas hari dari bulan Rejab nescaya berserulah seorang penyeru
bahawasanya telah diampunkan apa yang telah lalu dan mulakanlah amalan.”
Kata Ibnul-Jauzi : Hadith ini tidak sah Kata Yahya bin
Ma’in : Al – Furat bin As-Saib tidak bernilai apa-apa. Kata Al-Bukhari dan
Ad-Daruquthni : Dia adalah matruk. Dalam sanad juga terdapat Risydin Abu Abdullah
yang juga seorang yang matruk Sumber: Himpunan Hadis Dhaif dan Maudhu’ (Jld 1)
– Drs Abdul Ghani Azmi- m.s. 524 4.)
Sebab itulah al-Imam Ibn al-Salah (meninggal 643H) menyebut:
Ada beberapa golongan yang membuat hadith palsu, yang paling bahaya ialah puak yang menyandarkan diri mereka kepada zuhud (golongan sufi). Mereka ini membuat hadith palsu dengan dakwaan untuk mendapatkan pahala. Maka orang ramai pun menerima pendustaan mereka atas thiqah (kepercayaan) dan kecenderungan kepada mereka. Kemudian bangkitlah tokoh-tokoh hadith mendedahkan keburukan mereka ini dan menghapuskannya. AlhamdulilLah. (Ibn al-Salah, `Ulum al-Hadith, m.s. 99, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu’asir)
Golongan penceramah, imam, khatib, dan media massa hendaklah berhati-hati agar tidak menjadi agen penyebaran hadith-hadith palsu mengenai amalan-amalan yang dikatakan disunatkan pada bulan-bulan tersebut.
Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (wafat 751H):
“Hadith-hadith mengenai solat Raghaib pada jumaat pertama bulan
Rejab kesemuanya itu adalah palsu dan dusta ke atas Rasulullah s.a.w. Begitu
juga semua hadith mengenai puasa bulan Rejab dan solat pada malam-malam
tertentu adalah dusta ke atas Nabi s.a.w. Demikian juga hadith-hadith mengenai
solat pada malam Nisfu Sya`aban (kesemuanya adalah palsu). Solat-solat ini
direka selepas empat ratus tahun munculnya Islam “
(Ibn al-Qayyim,
al-Manar al-Munif, m.s. 95-98).
Kita perlu berhati-hati dlm
menukilkan hadis-hadis kerana dibimbangi kita mendustai Rasulullah SAW.
Diriwayatkan daripada al-Mughirah
r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w pernah bersabda:
“Sesungguhnya pendustaan terhadapku adalah tidak
sama dengan pendustaan yang dilakukan terhadap seseorang kerana orang yang
sengaja mendustakanku akan disediakan baginya azab dari api Neraka.”
[Bukhari, Kitab Jenazah no 1209,
Muslim, Mukaddimah no 9, TIrmidzi, Kitab Jenazah no 921, Ahmad Juzuk 4/245
& 252]
Wallahu A’lam.
Lajnah Fiqh IYA Manipal 2013/2014
IYA Manipal, Persuing Professionalism
No comments:
Post a Comment